Hurjaa vauhtia kasvaneella verkkokauppajätillä on ratkottavana monia ongelmia. Myös kiinalaisten verkkokauppojen välinen kilpailu on kovaa.
Halpakauppa Temun omistavalla yhtiöllä on takana raju pörssiviikko.
Emoyhtiö PDD Holdingsin Yhdysvaltain ja Euroopan pörsseissä vaihdettu osake sukelsi alkuviikosta, kun yhtiön johto kertoi odotettua vaisummista tulosnäkymistä ja yhtiön kohtaamista vaikeuksista.
Osakekurssi laski uutisten seurauksena lähes kolmanneksen. Markkina-arvosta suli samalla kymmeniä miljardeja euroja.
Tällä hetkellä osake on suunnilleen samoissa lukemissa kuin noin vuosi takaperin.
Synkistä pilvistä huolimatta Temun emoyhtiö tahkoi huhti-kesäkuussa yli 4 miljardia euroa liikevoittoa ja liikevaihto nousi vertailuajankohdasta 86 prosenttia yli 12 miljardiin euroon.
Länsimaissa Temun rynnistys on herättänyt monenlaista kritiikkiä.
Sääntelijät EU:ssa ja Yhdysvalloissa ovat suunnitelleet yhtiölle tiukempia tullimaksuja minkä lisäksi on puhututtanut tuotteiden turvallisuus sekä valvonta.
Kilpailutilanne on kireä
Temusta ja muista kiinalaiskaupoista puhutaan usein samassa lauseessa, mutta todellisuudessa niiden välinen kilpailu on rajua.
Tästä yhtenä osoituksena toimii Temun ja Sheinin väliset oikeusjutut. Taustalla kilpailua kiristää entisestään amerikkalaisjätti Amazon.
Kotimaassaan Temun emoyhtiö kamppailee niin ikään kiristyvän kilpailun sekä Kiinan markkinoilla vallitsevan heikon kuluttajaluottamuksen kanssa. CNBC:n haastatteleman CoreValues Alphan salkunhoitajan Ben Harburgin mielestä tilanne on kuitenkin yhtä vaikea myös muille kiinalaiskaupoille.
Kiinassa taloustilanne onkin ajanut verkkokaupat aggressiiviseen kilpailuun keskenään, sanoo alueen markkinoita tutkiva Benjamin Cavander South China Morning Postille.
Temu ja sen kiinalainen vastinpari Pinduoduo ovat onnistuneet tarjoamaan halpoja tuotteita luottamalla kymmeniin tuhansiin kiinalaiskauppiaisiin, joilta on haalittu massoittain tavaraa suoraan kuluttajille myytäväksi.
Nyt yhtiö aikoo panostaa enemmän laatuun ja nopeampiin toimitusaikoihin. Yrityksen johdon mukaan tarkoitus on tukea ”laadukkaita myyjiä” ja siistiä myyjäverkostoa.
Osana muutosta yritys on siirtynyt suosimaan ulkomaisia varastoja.
Toisen SCMB:n haastatteleman analyytikon mukaan edessä voi olla kivinen tie, sillä tähän mennessä yhtiö on nojannut ketteryyteen ja mataliin kustannuksiin. Laatuun keskittyminen uhkaa analyytikon mielestä viedä yhtiöltä kyseiset valttikortit.
Minkälaisia tavaroita Temusta saa tilattua? Katso video aiheesta: