Osa kaupoista jätti hinnat ennalleen ja tarkastelee niitä vasta myöhemmin. Joka neljäs yritys arvioi, että muutos tulee heikentämään yritystoiminnan tulosta.
Juha Virranniemi,
Mika Moksu,
Lauri Rautavuori
Yleisen arvonlisäveron nousu 25,5 prosenttiin näkyy tuoreeltaan vaihtelevasti verkkokauppojen hinnoittelussa.
Yle keräsi 140 tuotteen tai palvelun hinnat yhteensä 40 kaupan verkkosivuilta elokuun viimeisellä viikolla. Samat tiedot kerättiin uudelleen syyskuun ensimmäisenä päivänä.
Valtaosa tuotteiden hinnoista pysyi vertailussa ennallaan. Ylen vertailussa 18 tuotteen hinta oli noussut. Kymmenessä niistä hinta nousi enemmän kuin arvonlisäveron korotuksen verran.
Voit katsoa tarkan tuotteiden hintavertailun tämän jutun lopusta.
Tokmanni: kaikkia hintoja ei ole nostettu
Vertailussa Tokmannilta oli viisi matalan hintaluokan tuotetta. Kaikkien näiden hinnat olivat nousseet enemmän kuin pelkän arvonlisäveron nousun verran.
Vaikka sattumanvaraisen tuotepoiminnan perusteella kaikkia hintoja oli nostettu, Tokmannin markkinointi- ja viestintäjohtaja Veli-Pekka Ääri sanoo, että näin ei ole kautta linjan.
– Tietyissä tuotteissa hintaa on tarkistettu ylöspäin, mutta osa hinnoista on laskenut eikä arvonlisäveron säätöä ole viety hintoihin. Vaihtelua on paljon, Ääri kertoo.
Hänen mukaansa arvonlisäveron muuttumisen lisäksi hinnoitteluun vaikuttavat esimerkiksi muutokset kuljetuskustannuksissa ja raaka-ainemarkkinoilla.
Osa vertailun kaupoista oli nostanut joidenkin tuotteiden hintoja, mutta vähemmän kuin arvonlisäveron nousun verran.
Tämän yksittäisen hetken vertailu luo vaikutelman, että valtaosaa tuotteiden hinnoista ei ole nostettu. Tällöin arvonlisäveron nousu syö kaupan omaa katetta.
Suomen Yrittäjien mukaan osa pienistä ja keskisuurista yrityksistä on tarkistanut hintojaan jo ennen kuun vaihdetta.
Elokuun loppupuolella tehdyn Yrittäjä-gallupin mukaan vain alle puolet kyselyyn vastanneista yrittäjistä kertoi olevansa valmiina alv-korotukseen. Lähes puolet kertoi nostaneensa hintojaan. Vastaajista 26 prosenttia arvioi, että alv-korotus tulee heikentämään yrityksensä tulosta.
Alihankkijahintojen nousu tuo korotuspaineita
Optikkoliikeketju Synsam pitää valtaosan hinnoistaan entisellä tasolla, toimitusjohtaja Vesa Mars vakuuttaa.
Synsamissa kehysten ja linssien hinnat olivat ennestään pyöristetty viiden euron tarkkuudella. Esimerkiksi sadan euron kehysten hinta ei siis nouse 1,5 eurolla vaan pysyy ennallaan.
Vain uusien lasivuokrasopimusten hinta nousee puolitoista prosenttia.
– Silmälasien vuokraus on iso osa bisnestämme. Olemassa oleville asiakkaillemme kuukausihinnat eivät nouse, mutta uusille asiakkaille teemme hinnankorotuksen, Mars kertoo.
Alihankkijoiden hinnat kuitenkin nousevat, mikä luo Synsamille kustannuspaineita, toimitusjohtaja sanoo. Yritys pyrkii toistaiseksi taklaamaan hintojen nousun muilla tavoin kuin kuluttajahintoja nostamalla.
Lahdessa Suutari Kolehmainen jatkaa samoilla hinnoilla ainakin vuoden loppuun saakka.
Suutariyrittäjä Tuomo Rokan mukaan se tarkoittaa, että yrityksen kate laskee loppuvuodeksi hieman.
– Se tarkoittaa minulle joitain kymppejä kuukaudessa.
Rokka sanoo, että pieni 1,5 prosentin korotus on hankala siirtää hintoihin.
– Esimerkiksi korkolappu maksaa 25 euroa, johon korotus olisi noin 30 senttiä.
Alvin korotus aiheutti suutarille usean tunnin ylimääräistä työtä, kun kassakoneen alv-kannat piti muuttaa. Lisäksi yrittäjä paiski viikonlopun aikana valmiiksi vanhat tilaukset, jotta ne voitiin tilittää vanhan veroprosentin mukaisesti.
Juttua varten on haastateltu myös Suomen Yrittäjien pääekonomisti Juhana Brotherusta.
Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella
Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.