Maailman rikkaimman ihmisen Elon Muskin toiminta viestipalvelu X:n (entinen Twitter) johdossa näyttää menneen monille liian pitkälle.
X:stä alkoi joukkopako, ja nopeassa kasvussa ovat nyt X:n kilpailijat, lyhytviestipalvelut Threads ja Bluesky.
Varsinkin Blueskyn käyttö on kasvanut Yhdysvaltain vaalien jälkeen maassa äkisti. Runsas kuukausi sitten Blueskyllä oli yhtiön itsensä mukaan hieman yli 10 miljoonaa käyttäjää, nyt käyttäjiä on yli 21 miljoonaa.
Suomen luvuista tietoa ei ole, mutta Bluesky ja Threads ovat olleet kuluvalla viikolla kaikkein ladatuimpien sovellusten joukossa sekä Applen että Googlen sovelluskaupoissa.
Tulos on se, että Bluesky voi osin jopa syrjäyttää X:n yhteiskunnallisen keskustelun areenana, arvioivat Someturva-yhtiön toimitusjohtaja ja sosiaalipsykologian tohtori Suvi Uski sekä sosiaaliseen mediaan keskittynyt viestinnän tutkija Salla-Maaria Laaksonen.
Todennäköisempi haastaja yhteiskunnallisen keskustelun alustaksi on juuri Bluesky, jossa painopiste on X:n tapaan yhteiskunnallisessa keskustelussa. Instagramin rinnakkaissovelluksessa Threadsissa painottuu enemmän käyttäjien henkilökohtainen elämä.
Nykyinen kasvupyräys eroaa aiemmista
Suvi Uski toteaa, että suuria vaihdoksia some-alustojen välillä ei ole aiemmin juuri nähty.
– Somejättien valta on jo jaettu, ja pääsääntöisesti suuret massat eivät vaihda palvelusta toiseen.
Bluesky-alustalla on aiemminkin ollut pari kasvupyrähdystä, jotka ovat nopeasti loppuneet. Uskin mukaan tuolloin on näyttänyt selvältä, että kasvu jää marginaaliseksi.
Nyt tilanne saattaa kuitenkin olla erilainen, sillä Blueskyn aktiivisten käyttäjien määrä on verkkoseurantaa tekevän Similarweb-yhtiön mukaan miltei kolminkertaistunut parissa viikossa. Se on myös jumittanut palvelua ajoittain.
Sosiaalista mediaa tutkiva viestinnän dosentti Salla-Maaria Laaksonen on ollut itse Blueskyssä jo pidempään. Hän sanoo, että suomenkielinen käyttäjäjoukko näyttää saavuttaneen viime päivinä jonkinlaisen kriittisen massan, mikä on tehnyt alustasta selvästi aktiivisemman.
Käänne alkoi presidentinvaaleista
Laaksonen ja Uski arvioivat, että Blueskyhin ja muihin palveluihin USA:n vaalien jälkeen lähteneet ihmiset haluavat etupäässä pois X:stä.
X:n sisällöt ovat muuttuneet sen jälkeen, kun Musk osti palvelun vuonna 2022. Moderointia on vähennetty, disinformaatio leviää laajasti ja algoritmi suosii konfliktia.
Laaksonen arvioi, että käyttäjät saattavat vierastaa etenkin Muskin avointa poliittisuutta tulevan presidentin Donald Trumpin tukijana. Musk on nousemassa Trumpin hallinnossa merkittävään asemaan. Somejätin omistajalle – joka määrää keskustelualustan säännöt – avoin puoluepoliittisuus on ennennäkemätöntä.
– Tämä on iso käänne, mikä on saattanut nyt alleviivata monille sitä, mitä X:ssä on meneillään.
Vaalikampanjoinnin aikaan Musk oli yksi suurimpia disinformaation levittäjiä X:ssä. Kansalaisjärjestö CCDH:n selvityksen mukaan Muskin valheelliset tai harhaanjohtavat väitteet vaaleista tavoittivat miljardeja katsojia.
X:n algoritmi taas antoi enemmän näkyvyyttä republikaaneille kuin demokraateille, arvioivat selvityksissään esimerkiksi yhdysvaltalaislehdet Washington Post ja Wall Street Journal.
Blueskylla vain murto-osa X:n käyttäjämääristä
X ei kerro käyttäjälukujaan, mutta Similarwebin arvioiden mukaan palvelua käyttää päivittäin noin 150 miljoonaa ihmistä.
Bluskylla on vain murto-osa X:n käyttäjämäärästä, Similarwebin arvion mukaan päivittäin noin viisi miljoonaa.
Suvi Uski arvioi, että nyt käynnissä oleva kasvupyrähdys on lyhyt. Hän katsoo, että merkittävään vaihdokseen palveluiden välillä tuskin riittää se, että X:n käyttäjät rekisteröityvät Blueskyhin. Heidän pitäisi lisäksi lopettaa X:n käyttö, mille kynnys voi olla hyvin korkea.
Laaksonen korostaa median ja instituutioiden merkitystä alustojen aseman kannalta.
– Media legitimoi alustoja, kun jutussa esimerkiksi kirjoitetaan, että viestipalvelu X on se paikka, missä poliitikko on jotakin kertonut.
Suomessa kärkipolitiikoista vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on ainut, joka on lähtenyt X:stä näkyvästi. Harjanne lopetti tilinsä X:ssä maaantaina ja kirjoitti lähtiessään, että ”alustalla leviävät nopeiten valheet, viha ja salaliittoteoriat”.
Toinen olennainen kysymys on Laaksosen mukaan se, missä media ja muut organisaatiot jatkossa jakavat sisältöjään. Käytännössä kaikki suomalaismediat ovat jakaneet uutisiaan X:ssä vuosikausia. Blueskyssa ja Threadsissa suomalaismedioista ovat esimerkiksi Iltalehti ja Suomen Kuvalehti.
Lisäksi suomalaismedioilla on uutisten yhteydessä tyypillisesti jakopainike, jolla jutun voi jakaa sähköpostiin, Facebookiin tai X:ään.
Joitain ulkomaisia medioita on paitsi liittynyt Blueskyhin, myös lopettanut toimintansa X:ssä. Parin viikon sisällä X:stä on lähtenyt esimerkiksi brittiläinen Guardian ja ruotsalainen Dagens Nyheter. Jo aiemmin tilinsä lopetti Tanskan yleisradio DR. Suomessa X:stä on lähtenyt Long Play.
X:stä on lähtenyt myös yhtiöitä ja virastoja, kuten Apple, Disney, Maailmanpankki ja Suomessa THL.
Polarisoituminen syvenee?
Yhdysvalloissa Blueskyhin näyttää rekisteröityneen etenkin liberaalisti ajattelevia ja demokraattikannattajia, joita korpeaa presidentinvaalien tulos, uutisoi esimerkiksi New York Times.
Jos palvelu kasvaa korostetusti tiettyä maailmankuvaa kannattavien keskuudessa, tuloksena voi olla entisestään kuplautunut sosiaalinen media.
Salla-Maaria Laaksonen arvioi, että jos palvelu ottaisi tuulta alleen Suomessa, vastaava kuplautuminen tuskin toistuisi yhtä jyrkästi kuin Yhdysvalloissa.
– Suomessa on monipuoluejärjestelmä, ja lähtökohtaisesti me olemme paljon vähemmän polarisoitunut yhteiskunta.