Kaupunki laati matkailun kasvuohjelman yhdessä matkailutoimijoiden ja -yrittäjien kanssa.
Mikkelin matkailun kasvuohjelma vuosille 2025–2030 on valmistunut. Vastaavaa suunnitelmaa ei ole tehty Mikkelissä aikaisemmin.
Mikkelin on ollut vaikea pärjätä kilpailussa sekä kansallisessa että kansainvälisessä matkailussa. Esimerkiksi Jyväskylä ja Savonlinna ovat kasvattaneet matkailuaan enemmän.
– Nyt meillä on yhdessä matkailutoimijoiden ja yrittäjien kanssa määritetty suunta Mikkelin matkailulle, kaupunginjohtaja Janne Kinnunen sanoo.
Mikkelin välitön matkailutulo oli viime vuonna reilut 85 miljoonaa. Ohjelman tavoitteena on nostaa se 120 miljoonaan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Mökkeily kärkikohteena
Mikkelissä oli vuonna 2023 lähes 34 000 ulkomaakuntalaista mökkien käyttäjää. Vapaa-ajan asuminen on tärkeä osa matkailua myös kasvuohjelmassa. Siinä mökkiläiset halutaan osaksi paikallista yhteisöä.
Se tapahtuisi esimerkiksi parantamalla etätyömahdollisuuksia, palveluja ja tieverkkoja. Tarkoitus on kehittää myös mökkeilyn ekologisuutta ja kaavoittaa uusia tontteja vapaa-ajan asunnoille.
Matkailun veturien kehittäminen
Ohjelma nostaa onnistuneen matkailun edellytykseksi uuden liiketoiminnan syntymisen ja investoinnit.
– Kaupungin lisäksi myös yrityksien on tärkeää investoida matkailuun, Kinnunen sanoo.
Ohjelma listaa Mikkelin matkailun vahvuuksiksi historian, luonnon, kartanomiljööt sekä ruoan. Kohteista se mainitsee esimerkiksi Sodan ja rauhan keskus Muistin ja Astuvansalmen.
Ympärivuotista matkailua
Mikkelin nykyisen matkailun ongelmana on suuri sesonkivaihtelu. Ympärivuotisuus on tärkeää yritysten, työpaikkojen ja elinvoiman kannalta. Siihen pyritään muun muassa järjestämällä tapahtumia kalenterin ympäri.
– Myös saavutettavuus on tärkeää. Palvelujen on oltava helposti ostettavissa ja löydettävissä. Tätä voitaisiin parantaa esimerkiksi matkapakettien ja ketjujen avulla, sanoo Mikkelin kehitysyhtiö Miksein matkailujohtaja Maisa Häkkinen.
Silmällä pidetään etenkin kansainvälisiä markkinoita.