Kodinkonekauppiaat kertovat jopa kymmenien prosenttien kasvusta kirkasvalolaitteiden myynnissä viime vuoteen verrattuna.
Kirkasvalolamput näyttävät pitävän pintansa kaamosajan pimeyden kampittajina suomalaiskodeissa.
Laitteiden kauppa on käynyt vilkkaana loppuvuonna. Myydyimmissä malleista heijastuu nyt markkinoiden yleinen tilanne: edulliset mallit lähtevät kuluttajien matkaan kaupasta kaikkein liukkaimmin.
Näin voisi summata kirkasvalolamppujen markkinatilanteen niiden vastausten perusteella, joita Yle keräsi isoilta kodinkoneita myyviltä kauppaketjuilta.
Prismoissa tuotiin viime syksynä kirkasvalolamput valikoimiin aikaisemmin kuin koskaan.
Päätös perustuu SOK:n omiin tutkimuksiin. Niiden mukaan lamppujen sesonki on aikaistunut aiemmasta. Suomalaiset alkavat kaivata valohoitoa kodeissaan jo syyskuussa.
– Todella pirteästi on kauppa käynyt varsinkin syksyn aikana, jolloin luonnollisesti kysyntää on eniten, sanoo SOK marketkaupan myyntipäällikkö Matti Viitanen.
Syksy oli Suomessa laajalti vähäluminen eli pimeä. Viitanen arvioi, että se on osaltaan kirittänyt valonlähteiden myyntiä.
Prismoissa on ollut tässä tuoteryhmässä lähes 30 prosentin kasvu viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
– En usko, että joka kodista vielä löytyy kirkasvalolamppua. Tuoteryhmässä on potentiaalia vielä paljon tulevillekin vuosille, Viitanen sanoo.
Parin vuoden takainen notkahdus ohi
Myös kodinkoneketju Powerista kerrotaan, että kirkasvalolamppujen myynti on ollut syksyllä kovassa kasvussa vuodentakaiseen verrattuna.
Erityisen suurta kasvu on ollut tänä vuonna edullisissa tuotteissa, kun viime vuosina eniten on kasvanut hieman arvokkaampien mallien myynti.
Hintavammat kirkasvalolamput erottuvat edullisemmista esimerkiksi designin tai suositellun käyttöetäisyyden osalta. Niiden myynti on pysynyt pääosin ennallaan.
– Tuoteryhmän kasvu on tullut nimenomaan toiminnoiltaan yksinkertaisemmista ja hinnoiltaan edullisemmista malleista, sanoo Powerin pienkonetuotelinjan myyntipäällikkö Ari-Pekka Pulkkinen.
Myös Gigantissa kirkasvalolaitteet ovat kysyttyjä ja kysyntä on selvässä kasvussa parin vuoden takaisin notkahduksen jälkeen.
– Se tuli arviomme mukaan siitä, että selkeä markkinajohtaja Philips lopetti kyseisen tuoteryhmän valmistuksen ja meni hetki ennen kuin muut valmistajat saivat normalisoitua tilanteen, sanoo pienkodinkoneiden apulaismyyntipäällikkö Miikka Lampinen Gigantista.
Joulukaupan huippupäivät ovat vielä edessä ja valaisimia kääritään runsaasti myös joululahjoiksi, kauppaketjut arvioivat.