Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti muistuttaa, että merkinannoissa tulee aina pitäytyä niille tieliikennelaissa annetussa merkityksessä ja käytössä.
Ajat henkilöautolla maantiellä. Edessäsi kulkee raskas ajoneuvo, kenties linja-auto tai vaikkapa henkilöautoasi korkeampi pakettiauto.
Huomaat edessä ajavan vilkuttavan pikaisesti oikealle. Onko tilanne tuttu ja miten sinä sitä tulkitset?
Lyhyt vilkutus oikealle viestii monen mielestä merkkiä siitä, että nyt olisi hyvä paikka ohittaa.
Tätä hyvää tarkoittavaa elettä on käytetty liikenteessä jo pitkään. Nyt tapa tuntuu vähentyneen ja hyvä niin, sillä vilkutuksista voi seurata vaaratilanteita.
Ammattiautoilija Jouni Pusa sanoo, ettei hän enää itse juurikaan näytä vilkkua oikealle ja ilmaise sillä ohituslupaa takana ajavalle.
Hän alkoi välttää ohituslupavilkuttelua yksinkertaisesti turvallisuussyystä.
Tilanteet tien päällä saattavat muuttua äkisti vaarallisiksi, kun takana ajavan reagointi ohituslupavilkkuun kestääkin liian kauan.
– Ohitusta emmittiin joskus liian pitkään. Siinä kävi joskus itsellä jo mielessä, että älä herranjestas nyt enää lähde sieltä ohittamaan.
Pusa on myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL Länsi-Suomi ry:n varapuheenjohtaja. Hänen mukaansa ammattiautoilijat ovat vähentäneet ohitusmerkin antamista vilkulla laajemminkin.
– Voidaan minusta sanoa, että se on jo sellaista katoavaa kansanperinnettä.
Omavaltaiset valomerkit lisäävät vaaraa
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti muistuttaa, että merkinannoissa tulee aina pitäytyä niille tieliikennelaissa annetussa merkityksessä ja käytössä.
– Suuntamerkin käyttö on tienkäyttäjien välistä viestintää turvallisen ja sujuvan liikenteen mahdollistamiseksi. Omavaltaisissa vilkutteluissa on vaarana, että viestin lähettäjä ja sen vastaanottaja tulkitsevat viestin eri tavoin. Se voi johtaa vaaratilanteisiin.
Näkyvää ja ymmärrettävää suuntamerkkiä on käytettävä osoituksena siitä, että ajoneuvolla lähdetään liikkeelle tien reunasta, käännytään risteyksessä tai tiellä, vaihdetaan ajokaistaa, poistutaan liikenneympyrästä tai muuten siirretään ajoneuvoa sivusuunnassa.
Tavanomaisella kaksikaistaisella maantiellä oikealle annettu suuntamerkki viittaa siis joko risteyksessä oikealle kääntymiseen tai muuhun ajoneuvon oikealle siirtämiseen.
Ruutin mielestä ajatus siitä, että oikealle annetulla suuntamerkillä voisi jollain tavalla viestiä ohitusmahdollisuudesta, on väärintulkinnan mahdollisuuden lisäksi muutoinkin ongelmallinen.
– Ajoneuvon kuljettaja vastaa oman toimintansa turvallisuudesta ja ohittajaa koskevien velvollisuuksien toteutumisesta. Jos riittävästä näkyvyydestä ja ohitukseen riittävästä tilasta ei pysty varmistumaan, ohittaminen on kielletty toisen tienkäyttäjän merkinannoista riippumatta, hän sanoo.