Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Historian lehtien havinaa joutui kuuntelemaan korvat höröllä töölöläisessä The Dubliner -ravintolassa Helsingissä.
Keskiyöllä lauantain ja sunnuntain välillä, siis tasan kello 0.00 yleinen arvonlisävero nousi 1,5 prosenttiyksikköä.
Ravintoloitsija Shivam Sharma otti asian rauhallisesti.
Verottajan ohjeita oli syynätty, ohjevideoita katseltu ja ravintoloitsijoiden keskustelufoorumeilla asiaa puitu moneen kertaan. Mutta kuten monen muun ravintolan omistajat, Sharma yhtiökumppaneineen päätti olla hötkyilemättä.
– Me ollaan tässä pari viikkoa selvitetty, että miten ravintoloilla toimii juuri tämä kyseinen yö.
Kukaan tähän ei oikeaa vastausta osannut antaa.
Siksi Sharma päätti siis olla tekemättä mitään. Aamuyön tunnit juomia myytiin entisellä, 24 prosentin alvilla.
Aamulla sitten käytäisiin myynti läpi ja verottajalle tilitettäisiin oikea arvonlisävero. Asiakkaat saivat siis pienen alennuksen.
– Eli huomenna taas, kun avataan, avataan uudella verokannalla.
Suurin paine arvonlisäveron nostosta tulee kuluttajille, Sharma arvioi.
Vaikka korotus on vain 1,5 prosenttiyksikköä, kuukausien mittaan summa näkyy kukkarossa, hän arvelee.
Verkkokaupassa varauduttiin valvomaan yö
Monissa kaupoissa tehtiin viime yönä ylimääräisiä varmistuksia. Uudet hinnat piti saada hyllyille ja nettiin ennen kauppojen avaamista.
Verkkokauppa.com sulki poikkeuksellisesti koko yöllä auki olevan osan myymälästään Helsingin Jätkäsaaressa.
– Kyllä me oltiin varauduttu valvomaan ihan viiteen asti ja tekemään muutoksia ja varmistamaan, että kaikki menee todella hyvin, mutta me saatiin valmiiksi kaikki puoli yhden aikaan ja sitten päästiin testaamaan aamuviideltä vielä kaikki, Verkkokaupan kehitysjohtaja Timo Halonen sanoo.
Halosen mukaan valmistautuminen alkoi toukokuussa, jolloin perustettiin työryhmä seuraamaan verottajan ohjeistuksia ja suunnittelemaan tarvittavat muutokset IT-järjestelmiin.
Osa kaupoista nosti hintoja, osa ei
Muutos on pitänyt monissa kaupoissa hintalappujen vaihtajat ja tietojärjestelmien ylläpitäjät kiireisinä. Kuluttajan kukkarossa muutos tuntuu vähitellen. Ylen tietojen mukaan osa kaupoista nosti hintoja heti, osa ei.
Esimerkiksi Verkkokaupassa yrityksen elektroniset hintalaput päivittyivät automaattisesti, mutta kuluttajahintoihin ei tehty muutoksia yön aikana.
Halosen mukaan hinnanmuutokset nähdään mahdollisesti syksyn aikana, mutta hintoja ei nyt nostettu kilpailusyistä.
Aamukolmelta varmistamaan
Gigantin myyntijohtaja Pasi Puputti kertoo, että heilläkin valmistautuminen muutokseen alkoi jo kuukausia sitten, ja erityisesti IT-osastolla oli paljon työtä järjestelmien päivittämisessä.
Myymälässä muutos toteutui suhteellisen vaivattomasti, kiitos elektronisten hintalappujen, jotka päivittyivät automaattisesti. Kampanjatuotteita lukuun ottamatta alvin korotus vietiin suoraan hintoihin. Lauantaina 999 euroa maksanut televisio maksoi sunnuntaina 1012 euroa.
Puputti arvioi, että muutoksen vaikutus kuluttajiin selviää syksyn aikana.
Sunnuntaina, joka on tyypillinen ostospäivä, asiakasmäärät Gigantissa olivat Puputin mukaan normaalilla tasolla. Edellispäivinä oli jonkin verran kävijöitä, jotka halusivat ostaa tuotteita vielä vanhoilla hinnoilla.
– Muutamia isompia hankintoja tehtiin ennen muutoksen voimaantuloa.
Kaupoissa kiire
Kauppojen hinnoittelu ja järjestelmämuutoskiireiden ohella arvonlisäveron muutos näkyi esimerkiksi Rovaniemellä, jossa suuri osa Rovaniemen kaupungin pysäköintiautomaateista poistui käytöstä. Niitä ei saatu päivitettyä.
Suomen yrittäjien kyselyn mukaan yleisen arvonlisäkannan korotus on aiheuttanut ongelmia 54 prosentille pk-yrityksistä.
Arvioitaessa alv-korotuksen vaikutuksia omaan yritykseen 46 prosenttia vastaajista kertoo nostaneensa hintojaan. Noin joka viides arvioi alv-korotuksen heikentävän yrityksensä tulosta. Hallinnollinen taakka on lisääntynyt joka kuudennella vastaajalla. Tietojärjestelmiään ovat uudistaneet korotuksen takia lähinnä teollisuusyritykset.
Toteutus vaati toimiakseen JavaScriptin.