Aviomiehesi on Herrasi maan päällä.
Tytöt, työuranne eivät ole tärkeitä.
Tällaisia mietelauseita sosiaalinen media alkaa tarjota, jos seuraa etenkin amerikkalaisia tradwife-vaikuttajia.
Tradwife tarkoittaa Suomeksi perinteistä vaimoa, jotka on omistautunut kodin hoitamiselle.
Kotiäitiys ja konservatismi ovat Yhdysvalloissa yleistä. Tradwife-videot ovat kuitenkin muutakin kuin tietynlaisen elämäntavan esittelyä.
Kyse on uudesta tavasta tehdä politiikkaa.
Tämä juttu kertoo, miten tradwifet ovat mukana levittämässä esimerkiksi äärikonservatiivisen Projekti 2025 -julistuksen sisältöjä.
Ylen haastattelemien tutkijoiden mukaan kaikki tradwifet eivät tietoisesti pyri levittämään poliittisia mielipiteitä. Osa julkaisee tradwife-videoita vain siksi, että niillä voi saada näkyvyyttä.
Äärikonservatiivisia arvoja pehmeään sisältöön verhottuna
Vaikka harva tradwife puhuu politiikasta suoraan, he tekevät vanhoilliset arvot näkyviksi, sanovat Ylen haastattelemat amerikkalaiset asiantuntijat.
Kaikki tradwifet eivät välttämättä levitä tietoisesti poliittisia mielipiteitä, mutta niillä voi silti olla iso vaikutus ihmisiin.
– Tradwife-vaikuttajat verhoavat äärikonservatiiviset ajatuksensa sukupuolirooleista pehmeään lifestyle-sisältöön. Tällä tavoin he tavoittavat helpommin suuremman yleisön.
Näin arvioi eräs tunnetuimmista tradwife-tuntijoista Eviane Leidig. Hän on tutkinut radikalisoitumista verkossa ja julkaissut kirjan sosiaalisen median äärioikeistolaisista naisvaikuttajista.
Yksi tunnetuimmista tradwife-vaikuttajista on yhdysvaltalainen Estee Williams, 26.
Hän on tradwifien joukossa harvinaisuus, sillä Williams on julkaissut suoraan politiikkaan liittyviä sisältöjä.
Alla näkyy Instagram-postaus, jossa hän kuvailee itseään ylpeäksi kotirouvaksi ja Donald Trumpin kannattajaksi.
Suosittu vaikuttaja toimii myös televisiokommentaattorina.
Williams on puhunut muun muassa Fox News -kanavalla perinteisistä sukupuolirooleista ja ”tasa-arvon ongelmista”.
Tradwife-liike syntyi feminismin vastaisilla foorumeilla
Tutkija Leidigin mukaan nykyisen tradwife-ilmiön juuret ovat politiikassa, eivät sosiaalisessa mediassa leviävässä wellness-kulttuurissa.
Ilmiö sai alkunsa feminismin vastaisessa liikkeessä noin kymmenen vuotta sitten.
Joillakin tradwife-vaikuttajista on yhä suora yhteys äärioikeistolaisiin alt-right-ryhmiin. Tällainen on yksi ensimmäisistä tradwife-hahmoista, Mrs Midwest.
– Kun katsoo, millaisia tilejä hän seuraa ja suosittelee, niin siellä on paljon valkoista nationalismia, Leidig sanoo.
Leidigin mukaan muidenkin tradwifien sisältöjä voi pitää poliittisina, vaikka he eivät itse ottaisi siihen suoraan kantaa.
Suosittuja postauksia hyödyntävät myös vallankäyttäjät.
Esimerkiksi konservatiiviset poliitikot jakavat niitä eteenpäin. Samoin konservatiivinen media hyödyntää tradwife-sisältöjä.
Yhdellä katsotuimmista videoistaan Williams laittautuu sitä hetkeä varten, kun hänen miehensä palaa töistä kotiin.
Videolla hän kehottaa muita naisia tekemään samoin:
Tradwifien tapaan myös liberaalit somevaikuttajat jakavat sosiaalisessa mediassa sisältöä omasta perhekäsityksestään. Leidigin mukaan he ovat yleensä avoimia poliittisista kannoistaan.
– Tradwifet eroavat muiden ideologioiden edustajista siinä, että he eivät puhu politiikasta tai uutisista suoraan.
”Voi muokata nuorten miesten naiskuvaa”
Moni yhdysvaltalaismedia on pohtinut, vaikuttiko tradwife-videoiden suosio vaalitulokseen.
Trump nosti kannatusta monessa ryhmässä, erityisesti nuorten miesten keskuudessa.
Leidig uskoo, että tradwifien sisällöillä saattoi olla vaikutusta juuri miehiin.
Hänen mukaansa useat tradwifet räätälöivät sisältöjä nimenomaan nuorille miehille. Se näkyy esimerkiksi vaikuttajien pukeutumisessa ja puhetavassa.
– He vakuuttavat, että yhteiskunnassamme on maskuliinisuuden kriisi. Asian voi korjata elämäntapa, jossa mies on aggressiivinen johtaja ja perheenpää, Leidig sanoo.
Hän on huolissaan siitä, että tradwife-sisällöt voivat muokata nuorten miesten naiskuvaa. Esimerkiksi ajatusta siitä, miten naisten kuuluu toimia ja käyttäytyä parisuhteessa.
Äärikonservatiivien ”ohjekirja” ja Trumpin varapresidentti kannustavat kotiäitiyteen
Tradwifeilla on tutkijoiden mukaan yhteys myös äärikonservatiiviseen Projekti 2025:een.
Se on yhdysvaltalaisen konservatiivisen ajatushautomon 900-sivuinen julistus, johon on kerätty poliittisia suosituksia Trumpin tulevalle presidenttikaudelle.
Trump on kiistänyt, että hänellä itsellään olisi dokumentin kanssa mitään tekemistä.
Kymmenet hänen neuvonantajansa ovat kuitenkin osallistuneet sen kirjoittamiseen. Trump on jo nimittänyt osan heistä tärkeisiin asemiin hallinnossaan.
Näin Projekti 2025 kuvaa esimerkiksi perhettä:
”Hyvin järjestetyn kansakunnan ja terveen yhteiskunnan perustana ovat perheet, jotka koostuvat naimisissa olevasta äidistä, isästä ja heidän lapsistaan.”
Yksinhuoltajaperheisiin viitataan tekstissä ”isättömyyden kriisinä”, seksuaalivähemmistöjen perheisiin puolestaan ”aikuisten itsekkyytenä”.
Projekti 2025:n mukaan valtion tulisi keskittyä julkisen päivähoidon sijaan lasten kotihoidon tukemiseen.
Trumpin varapresidentti JD Vance sanoi puheessaan vuonna 2021, että perhettä pitäisi voida elättää yhden ihmisen tuloilla.
Tradwife-vaikuttajat herättävät videoillaan tällaiset ajatukset eloon.
Niissä nainen hoitaa lapset ja kodin. Mies käy töissä ja elättää perheen.
Monet tradwifeista myyvätkin nimenomaan kuvaa siitä, miltä perheen pitäisi näyttää ja miltä taas ei, sanoo amerikkalainen viestintäteknologian tutkija Ylelle.
– Katsoessasi et ajattele, että saat sisältöä poliittisesta asiakirjasta vaan vetoavia kuvia lempi-influensseriltasi, kertoo apulaisprofessori Jessica Rauchberg Seton Hallin yliopistosta.
Taustalla 1800-luvun käsitys perheestä
Rauchbergin mukaan tradwife-tilit ja Projekti 2025 -julistus markkinoivat perhemallia, joka on peräisin noin 150 vuoden takaa viktoriaaniselta aikakaudelta.
Tuolloin naisten ja miesten tehtävät eriteltiin tiukasti.
Vanhojen aikojen ihannointi näkyy vaikuttajien tyylissä selvästi. Esimerkiksi tradwife-vaikuttaja ja yrittäjä Aria Lewis pukeutuu usein videoillaan röyhelöesiliinoihin.
Hänen alla olevassa Instagram-videossaan lukee: ”Varo tai löydät itsesi keittiöstä raskaana ja paljain jaloin”. Minä: Jippii.
Esiliinojen lisäksi tradwife-sisällöissä näkyvät myös 1950-luvun ampiaisvyötäröt.
Pandemian aikana eräänlaiseksi trad-ikoniksi nousi A-linjainen röyhelömekko.
– Se on hyvin konservatiivinen, melkein yöpukumainen vaate. Voit kulkea ympäri asuntoa ja näyttää nätiltä, Rauchberg summaa.
Historian romantisointi on Rauchbergin mukaan korostunut erityisesti Tiktokin yleistymisen myötä.
Leidigin mukaan tradwife-kuplaan on somessa helppo pudota.
Käyttäjä alkaa nopeasti saada somevirtaansa jyrkkiä mielipiteitä sukupuolirooleista ja perhearjesta.
Leidig arvioi, että isot someyhtiöt tyrkyttävät tradwife-sisältöjä, koska ihmiset katsovat mielellään videoita kaikenlaisesta puuhastelusta kotona.
– Tradwife-vaikuttajat tekevät ruuanlaitosta, askartelusta ja käsitöistä aseita.
Kuuluisa tradwife voi ansaita enemmän kuin aviomiehensä
Moni tradwife myy tiliensä ohessa jotain; siivoustarvikkeita, vaatteita, ihonhoitotuotteita. Vanhanaikaisiin asuihin pukeutuvalla Aria Lewisillakin on college-paitojen verkkokauppa.
Suosituimmilla tradwife-tileillä on miljoonia seuraajia.
Rauchbergin arvion mukaan tunnetuimmat tradwife-vaikuttajat voivat tienata yhdellä ainoalla mainoskampanjalla 70 000 dollaria.
Asetelma on nurinkurinen:
Vaikuttajanainen tuo rahat talouteen, vaikka tradwife-ideologian mukaan mies elättää vaimon. Ideologiaan kuuluu lopulta se, että vaimolla ei edes kuuluisi olla omaa julkista somekanavaa, Rauchberg pohtii.
– Se, että naisella ei ole ääntä demokratioissamme, on mielestäni tämän elämäntavan vaarallisin seuraus, Leidig sanoo.