Kuopiorockin festivaalipäällikön mukaan tapahtuma pääsi silti ennalta asetettuun tavoitteeseensa.
Brittibändi Coldplayn suurkonsertit Helsingissä verottivat selvästi Kuopiorock-festivaalin lipunmyyntiä Pohjois-Savossa, sanoo tapahtuman järjestäjä.
Kolmipäiväisessä Kuopiorockissa vieraili viikonloppuna noin 25 000 kävijää. Määrä on 5 000 henkilöä pienempi kuin vuosi sitten.
– Kova kilpailu vaikutti myyntiin, minkä arvasimme toki ennakkoon. Moni, joka oli meillä torstaina, lähti perjantaina Helsinkiin Coldplayn takia, festivaalipäällikkö Allu Koskinen kertoo.
Kuopiorockin kävijäennätys on viiden vuoden takaa. Tuolloin tapahtuma oli loppuunmyyty ja festivaalilla vieraili 32 000 kävijää. Koskisen mukaan loppuunmyynti olisi ollut tänäkin vuonna realismia, mutta kilpailevat megakonsertit tekivät siitä mahdotonta.
Coldplayn neljälle stadionkeikalle Helsingin Olympiastadionille odotetaan yhteensä 170 000 kävijää.
– Se on useita prosentteja Suomen väkiluvusta. Ilman muuta se näkyy kaikissa samaan aikaan pidettävissä tapahtumissa, Allu Koskinen sanoo.
Kokeneita kehäkettuja
Kaikesta huolimatta Kuopiorock pääsi kävijätavoitteeseensa.
21. kertaa järjestetyn festivaalin pääesiintyjiä olivat englantilainen The Prodigy ja yhdysvaltalainen Gene Simmons Band. Esiintyjäkattaus painottui kokeneisiin artisteihin, mikä on festivaalipäällikön mukaan tietoinen valinta.
– Emme halua olla Tuska-festivaali, mutta emme toisaalta iskelmäfestarikaan. Tänä vuonna artistivalinnat tehtiin tietty asiakasryhmä mielessä, ja mielestäni se onnistui, Koskinen kertoo.
Ensi vuonna Kuopiorock järjestetään tuttuun tapaan heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. Tapahtuman sisällöstä annetaan jo nyt varovainen vinkki.
– Kuopion kaupunki täyttää ensi vuonna 250 vuotta. Se näkyy myös meidän festivaaleilla, Koskinen sanoo.