Hem Vetenskap och teknik Deathloop första spelet med AMD:s FSR 2.0. Nya versionen av uppskalningstekniken sägs spöa 4K-upplösning.

Deathloop första spelet med AMD:s FSR 2.0. Nya versionen av uppskalningstekniken sägs spöa 4K-upplösning.

förbi admin
0 kommentar

AMD och visat upp det första spelet som får stöd för den senaste versionen av deras uppskalningsteknik FidelityFX Super Resolution. Det handlar om spelet Deathloop vilket nu kommer att gå att spela med FSR 2.0, något som en del bedömare gör att spelet ser bättre ut än när det körs i vanlig 4K-upplösning.

AMD släppte FSR 1.0 som ett svar på Nvidias uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling (DLSS) men fram tills nu har många ansett att DLSS varit lite bättre än FSR. Det kan antagligen bli ändring på det med FSR 2.0 som fått positiva recensioner av dem som hittills hunnit kolla in det närmare.

I det första videoklippet nedan kan ni kolla in när AMD snackar lite mer om Deathloop och FSR 2.0 samt även få se lite exempel. I det andra videoklippet går Hardware Unboxed igenom FSR 2.0 grundligt och visar upp jämförelser mellan detta och FSR 1.0, DLSS samt de vanliga upplösningarna 4K, 1440p och 1080p.

AMD:s FidelityFX Super Resolution går att köra på en mängd grafikkort från både AMD och Nvidia, ni hittar en lista på dessa längre ner i artikeln. AMD och olika spelutvecklare planerar att de kommande månaderna implementera stöd för FSR 2.0 i ytterligare ett dussin spel vilka hittas nedan.

Asterigos
Delysium
Eve Online
Farming Simulator 22
Forspoken
Grounded
Microsoft Flight Simulator
Nishuihan
Overprime
Perfect World Remake
Swordsman Remake
Unknown 9: Awakening


amd.com


Spel, Utveckling,

amd,

uppskalning,

deathloop,

dlss,

FidelityFX Super Resolution,

fsr,

arcane,

bethesda


Via

community.amd.com



Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen

Video till Deathloop första spelet med AMD:s FSR 2.0

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen

Video till Deathloop första spelet med AMD:s FSR 2.0









Grafikkort med stöd för FSR


AMD Radeon™ 6000 Series

AMD Radeon™ 6000M Series

AMD Radeon™ 5000 Series

AMD Radeon™ 5000M Series

AMD Radeon™ VII Graphics

AMD Radeon™ RX Vega Series

AMD Radeon™ 600 Series

AMD Radeon™ RX 500 Series

AMD Radeon™ RX 480/470/460 Graphics

AMD Ryzen™ Desktop Processors with AMD Radeon™ Graphics

AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Graphics

NVIDIA® GeForce RTX™ 30 Series

NVIDIA® GeForce RTX™ 20 Series

NVIDIA® GeForce® 16 Series

NVIDIA® GeForce® 10 Series







Nvidias DLSS-teknik kommer till Linux


Jobbar med Valve för att få det hela att rulla




Nvidias uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling, eller DLSS, gör att spel ser bättre ut på datorer utan att kräva allt för mycket prestanda tack vare magiska algoritmer. Nu verkar det som att flådigheterna är på väg att bli tillgängliga via Linux. Nvidia har meddelat att de samarbetar med Valve för att få DLSS att rulla på spel som körs via kompatibilitetsverktyget Proton. När det hela kickar igång är för tillfället okänt, men när det väl gör det så kommer Linux-användare kunna lira med mer krävande grafikinställningar. För att det hela ska fungera behöver spelet i fråga ha stöd för DLSS, förstås, samt kunna liras via Proton. I skrivande stund är det ungefär 30 av de 50 tillgängliga DLSS-kompatibla spelen som fyller kraven.



Tumnagel

41.9°




Nvidias DLSS-teknik kommer till VR


Dubblar VR-presetandan i No Man’s Sky med Ultra-grafik




Nvidias flådiga uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling, eller DLSS, finns tillgänglig i en rad olika spel som Watch Dogs: Legion, Battlefield V samt Outriders och meddelar Nvidia att ytterligare nio titlar kommer få stöd för tekniken senare i maj. Utöver “vanliga” spel så är det tre VR-titlarna Wrench, Into The Radius samt No Manx27s Sky få DLSS. Nvidia skriver i ett blogginlägg att No Manx27s Sky kommer med DLSS aktiverat att rulla betydligt bättre på VR-headsetet Oculus Quest 2 där tekniken dubblar prestandan om man har ett RTX 3080-kort och kör spelet med Ultra-inställningar.



Tumnagel

43.7°




Deathloops första patch ger jämnare upplevelse


Nvidia DLSS och lite annat smått och gott




Deathloop släpptes för en månad sedan och PS5-versionen rullade på utan större bekymmer. På PC var det dock en lite annan historia då folk med ordentligt kraftfulla datorer rapporterade om prestandaproblem. Bland annat låg fps och mikrohack förstörde upplevelsen. Sedan dess har Arkane släppt en liten hot fix för att styra upp de värsta bekymren, men problem har kvarstått. Nu verkar det vara dags att ta tag i problemen på riktigt då en ordentlig patch har släppts som ska göra upplevelsen härligare. För det första så ska PC-versionen av patchen lösa problemet med låg fps och mikrohack, vilket bara det borde rädda upp situationen en aning. Vidare har spelet nu fått stöd för Nvidias uppskalningsteknik DLSS, vilket gör att folk som sitter på nyare RTX-kort kan lira spelet i högre upplösning med högre fps. Utöver detta har både Deathloop till PC och PS5 fått lite kärlek som förbättrad prestanda överallt, förbättrad ljudmixning, NPC-rörelser och lite annat smått och gott. Patchen har släppts till både PC och PS5.



Tumnagel

37.7°



Du kanske också gillar