Hem Ekonomi 6 tips: Så väljer du rätt betallösning

6 tips: Så väljer du rätt betallösning

förbi admin
0 kommentar

Hur vill dina kunder betala?
De flesta konsumenter i Sverige föredrar att betala med kort: Visa, MasterCard, Maestro, American Express osv. Tidigare var det många som drog sig för att använda kort för mindre belopp, men numera känns det okej att använda kort för alla köp. För att kunna ta betalt med kort behöver du en betalningsleverantör som säkerställer att kortet är giltigt, att betalningen genomförs korrekt och att du får dina pengar.

Så vilka kort behöver just du kunna ta emot? Den enkla svaret är att det beror på vilka dina kunder är.

Är alla dina kunder svenska? Då räcker det långt med Visa och MasterCard. Har du utländska kunder är t.ex American Express desto vanligare. Oavsett vilka kort dina kunder har, så behöver du ett inlösenavtal för att kunna ta betalt med kort.

När vi handlar på nätet är vi vana vid att det finns många olika betalmetoder att välja bland. Faktum är att det blir allt vanligare även i fysiska butiker. Du kanske vill erbjuda dina kunder möjlighet att betala med mobilen eller faktura?

Tips 1: Gör det möjligt för dina kunder att kunna betala med de mest populära betalmetoderna. Då kan du vara säker på att det inte påverkar om din kund handlar eller inte.

Få pengarna snabbt
Något av det viktigaste för många verksamheter är hur snabbt du får dina pengar. Tidigare var det vanligt att det tog flera dagar att få pengarna. Och faktum är att det fortfarande skiljer sig en hel del mellan olika leverantörer.

För mindre verksamheter kan tillgång till kapital vara helt avgörande. Du måste kunna göra nödvändiga inköp, utveckla din verksamhet, betala löner osv. Det finns ingen anledning att din betalleverantör ska hålla på pengarna längre än nödvändigt.

Tips 2: Se till att välja en betalleverantör som betalar ut pengarna snabbt, helst redan nästa arbetsdag.

Få överblick
En viktig del i verksamheten, när det gäller betalningar, är att enkelt kunna stämma av dina transaktioner och insättningar. Med ett bra verktyg för detta kan du lägga minimal tid på det – och i ärlighetens namn, det finns roligare saker att lägga tiden på.

Vet du förresten vilken tid på dagen du har flest kunder? Eller vilken veckodag som är din bästa? Med bra insikter om din försäljning kan du anpassa din verksamhet efter dina kunder. Kanske behöver du ta in extra hjälp vissa tider, eller justera dina öppettider utifrån dina kunders behov? Eller satsa på marknadsföring för att få in fler kunder när det är lugnt i butiken?

Tips 3:Ta reda på vilken rapportering din leverantör erbjuder och fundera på hur du kan använda den. Statistik över dina betalningar kan vara en nyckel till framgång.

Få hjälp när det verkligen gäller
Även de bästa lösningar kan ha problem ibland och då är det viktigt att få snabb och bra hjälp. Oavsett om du vill kontakta din leverantör via telefon, chatt eller e-post, vill du snabbt få tag i någon som kan hjälpa dig att lösa problem eller svara på dina frågor. Du kanske har fler leverantörer för dina betalningar? Vet du i så fall vilken du ska ringa?

Har din leverantör support på tider som passar dig? Svarar de snabbt? Löser de ditt ärende friktionsfritt? Har de öppet när du har öppet?

Och sist men inte minst: Om din betalterminal skulle behöva bytas ut: Hur långt tid tar det innan du har en ny? Tänk på att varje minut din betallösning står stilla innebär väntetid och frustration både för dig och dina kunder.

Självklart är det viktigt att själva kortterminalen fyller dina behov, men oftast är det faktiskt kringtjänsterna som ingår som gör den största skillnaden för dig.

Tips 4: Var noga med att ta reda på vilka tjänster som ingår och överväg att samla allt hos en leverantör – det blir oftast både billigare och enklare för dig.

Håll koll på vad du betalar.
Konkurrensen på betalningsmarknaden har ökat de senaste åren, vilket gjort att många leverantörer sänkt sina priser. Men faktum är att väldigt få vet vad de betalar för sin betallösning.

Tips 5: Var noga med att ta reda på vad som verkligen ingår i priset. Allt för ofta tillkommer det avgifter som gör att kostnaden blir betydligt högre än du förväntar dig. Se också till att välja en leverantör med en prissättning som du förstår.

Vilken kortterminal ska jag ha?
När du väljer kortterminal är det viktigt att förstå att det finns olika varianter för olika ändamål. Naturligtvis ska du välja den som passar din verksamhet bäst. Om dina kunder alltid betalar vid kassan ska du välja en stationär terminal, eftersom den är snabbast och smidigast att hantera. Tar du betalt ute i butiken eller ställer ut på mässor? Då behöver du en mobil terminal som du kan gå runt med. Har du ett kassasystem? Då vill du kanske koppla ihop din terminal med kassan så du sköter allt ifrån den?

Tips 6: Oavsett vilken terminal du väljer bör du säkerställa att den är framtidssäkrad. Är den förberedd för att ta emot nästa generations betalningar? Kommer den kunna ta emot mobila betalningar och kontaktlösa kort?

Vad vill vi då säga med detta?
Jo, poängen är: Var kritisk när du väljer leverantör för dina betalningar.

På Worldline menar vi att en betallösning framför allt ska vara enkel och hjälpa dig i din vardag. Därför har vi tagit fram Bambora One – en paketlösning som alla förstår och har råd med.

I Bambora One har vi inkluderat alla de tjänster som våra kunder säger att de behöver:

  • Snabb leverans
  • Snabba utbetalningar
  • Support, sex dagar i veckan
  • Merchant Portal (för att hålla koll på dina transaktioner)
  • Kortterminal
  • Inlösenavtal (för att kunna ta betalt med Visa, MasterCard & Maestro)
     

Allt till ett bra pris, som är lätt att förstå. Och självklart, utan dolda avgifter! Läs mer på vår hemsida och kontakta våra säljare för mer information om hur vi kan hjälpa dig att hitta rätt betallösning här.

Du kanske också gillar