Hem Ekonomi Biltest: Så bra är elbilen Toyota BZ4X – DN Motor provkör

Biltest: Så bra är elbilen Toyota BZ4X – DN Motor provkör

förbi admin
0 kommentar

Toyota är långt ifrån först med att lansera en elbil, snarare nästan sist. Inte minst i segmentet eldriven mellanstor crossover med suv-karaktär. Hur gör man då för att sticka ut? Man gör som Toyota och lyfter fram duglighet i terrängen. Toyota BZ4X sägs vara en elbil som inte har kompromissat med terrängegenskaperna. Den har en elmotor fram och en bak, och därmed väldigt anpassningsbar fyrhjulsdrift, samt flera hjälpsystem som ska göra den lätt att köra vid sidan av vägen.

Och som tur är, för Toyota, klarar den Nassers terrängbanor, strax utanför Barcelona, riktigt bra. När leran blir så djup att bilen fastnar räcker det att aktivera terrängläget som heter X Mode och då tillåts mer hjulspinn. Efter att nästan hela bilen har stänkts ner med den gulbruna leran är vi uppe ur gyttjan.

I X Mode-läget kan man också använda systemen Downhill Assist Control som gör att man inte behöver bromsa själv i nerförsbackar och Grip Control som gör det omvända i branta uppförsbackar. Precis som märkets klassiska terrängbil Land Cruiser kan BZ4X kravla upp för backar nästan helt automatiskt, man behöver bara styra.

Ingen vindrutetorkare bak, men luftflödet över taket ska hålla rutan ren

Foto: Erik Wedberg

Den stora skillnaden mot Land Cruiser är att BZ4X tar sig runt i terrängen nästan helt ljudlöst. Det är bara däckens friktion mot marken som stör och det här är en större naturupplevelse än man kan tro. Terrängkörning blir inte bara lättare när man inte behöver varva upp en bensin- eller dieselmotor, den blir också betydligt behagligare.

Men BZ4X kommer förstås aldrig att köras i terrängen. Det här är en bil som vänder sig till samma typ av köpare som Toyota RAV4, Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 med flera. Den hamnar mitt i det växande geting-boet av eldrivna mellanklassuvar och enbart sett till faktabladet ser det tufft ut för Toyotan. Den har inget som trumfar konkurrenterna.

Snabbladdningseffekten på 150 kilowatt är något bättre än konkurrenterna, men betänk att Toyotan inte har hunnit börja säljas än medan de flesta andra har hunnit bli både ett och två år gamla. Volkswagen-gruppen väntas höja laddeffekten i sina elbilar till 160 kilowatt, dock oklart när.

Under bagagerumsgolvet finns ett litet utrymme för laddkabeln.

Under bagagerumsgolvet finns ett litet utrymme för laddkabeln.

Foto: Erik Wedberg

Batterikapaciteten på 71,4 kilowattimmar ger en WLTP-räckvidd på cirka 45 mil. Den exakta siffran finns ännu inte eftersom bilen inte är typgodkänd. Skulle räckviddssiffran för den fyrhjulsdrivna versionen av BZ4X hamna på 45 mil så är den absolut inte bäst i klassen, det finns flera andra med jämnstora batterier som går några mil längre.

Om man vill ha lite längre räckvidd så kommer man att kunna välja till ett solcellstak som, i ytterst ideala förhållanden, kan ge 180 mil extra körning per år. I Sverige råder dock sällan ytterst ideala förhållanden.

På förarplats ser det inte ut som i någon annan Toyota. Däremot som i en Subaru Solterra. Toyota och Subaru, som tagit fram bilen gemensamt, har inte ansträngt sig det minsta för att särskilja sina två elbilar, det är endast emblemet i ratten som talar om vilken bil man sitter i.

Förarmiljön sticker ut, eller upp rättare sagt. Bara logotypen i ratten skiljer denna Subaru Solterra från Toyota BZ4X.

Förarmiljön sticker ut, eller upp rättare sagt. Bara logotypen i ratten skiljer denna Subaru Solterra från Toyota BZ4X.

Foto: Linus Pröjtz

Man sitter bra, i en stol som går att sänka tillräckligt mycket och med en ratt med fullt tillräcklig juster-mån. Lösningen med den högt monterade instrumenteringen kommer dock inte att passa alla. Har man otur med sin längd och rattens justermån så kan det bli så illa att rattkransen skymmer hastighetsmätaren.

De två elmotorerna ger totalt 218 hästkrafter och det räcker för hyggliga prestanda. Toyotan skjuter iväg raskt från stillastående, men som i många andra elbilar avtar accelerationen kraftigt väl uppe i hastighet. Den strikt framhjulsdrivna versionen är lustigt nog inte särskilt mycket långsammare eftersom den ensamma motorn då är starkare, 204 hästkrafter.

Styrningen är tung och ovanligt direkt för att vara en Toyota. Att BZ4X känns betydligt tyngre än till exempel Volkswagen ID.4 på vägen beror inte på att den är tyngre, utan på att Toyota har valt en styrning och pedalkalibrering som ger känslan av en tung bil. Fjädringskomforten är väl avvägd och ljudnivån är låg bortsett från en hel del brus som uppstår från de stora ytterbackspeglarna.

Mittkonsolens baksida känns inte modern.

Mittkonsolens baksida känns inte modern.

Foto: Erik Wedberg

Toyota kommer att erbjuda ”steer-by-wire” – där det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratt och hjul utan överföringen sker elektroniskt i stället för med en styrstång – som tillval till BZ4X. När det blir tillgängligt är ännu inte bestämt, men med den tillvalsrutan ikryssad får man inte bara den helt elektroniska styrningen utan även en ”ratt” med två handtag. Eftersom all koppling mellan ratt och hjul är elektronisk kan utväxling göras helt annorlunda mot en mekanisk styrning. Med bara 150 graders vridning ska man nå fulla rattutslag, vilket innebär att man aldrig behöver byta grepp eller korsa armarna.

Enligt Toyota är steer-by-wire-tekniken en förutsättning för att kunna vidareutveckla de semiautonoma körsystemen där bilarna på egen hand ska kunna hjälpa föraren vid olika situationer.

Toyota har endast nätuppdatering, så kallad OTA, av pekskärmen och de aktiva säkerhetssystemen. Alltså inte i riktigt samma utsträckning som Tesla, Volvo med flera.

Den för Toyotan allra viktigaste uppgiften saknas dock alltjämt: Nämligen priset. Volkswagen ID.4 GTX kostar 584 900 kronor. Mer än så får Toyota BZ4X inte kosta. Den ska helst vara billigare. Något högre laddeffekt och bättre terrängegenskaper är tunna argument för den som letar elbil i den här klassen.

Med det krångliga namnet BZ4X ger sig Toyota in i elbilssegmentet på riktigt.

Med det krångliga namnet BZ4X ger sig Toyota in i elbilssegmentet på riktigt.

Foto: Erik Wedberg

Läs fler biltester

Läs mer om elbilar

Du kanske också gillar