Hem Ekonomi ”Blir stora kostnadsökningar i matvarukorgen”

”Blir stora kostnadsökningar i matvarukorgen”

förbi admin
0 kommentar

Under 2021 hade Sverige väldigt låg inflation på matvaror, den var stundtals till och med negativ, så kallad deflation. Nu är situationen helt omvänd:

Det pressade omvärldsläget ger höjda räntor, stigande elkostnader och högre notor i matbutiken. Priserna rusar på flera populära produkter som kaffe, bröd och mejeriprodukter. Och – ännu sämre tider är att vänta.

Det menar Carl Eckerdal som är chefsekonom på bransch- och arbetsgivarorganisation Livsmedelsföretagen med medlemmar som Orkla, Arla och Oatly. Han drar paralleller till finanskrisen 2008 då livsmedelspriserna ökade med sju procent i butik på helårsbasis.

– Den här krisen är mycket mer komplex och svårnavigerad. Mitt svar är att vi måste räkna med att vi förmodligen landar över 7 procent i prisökningstakt, säger Carl Eckerdal.

Flera osäkerhetsfaktorer utöver råvarubrist får världshandeln att gunga, som problem med transporter, brist på förpackningar och rusande elpriser.

– Kriget gör att det inte finns någon prognos i avmattning framåt. Det fortsätter att klättra uppåt och är väldigt svårnavigerat framåt.


Foto: Anders Wiklund/TT

Vissa livsmedelsprodukter, som exempelvis honungsmelon, har ökat snabbt i pris medan andra varor inte rusat i lika stor utsträckning.

– Det kommer. Handeln betar av område för område med olika avtal med olika leverantörer. Vi har sett början av en prisökning som kommer bli bredare än den vi sett hittills, och det här är första etappen, säger Carl Eckerdal.

Purjolöken är ett exempel på en grönsak där priset har halverats jämfört med för ett år sedan. Carl Eckerdal betonar vikten av att inte tolka rea på purjolökar som ett tecken på att priserna är på väg att mattas av igen.

– Det enkla svaret är att frukt och grönt rör sig upp och ned med väldigt kraft mellan olika månader. Det är färskvaror med kort hållbarhet, så om vi har ett stort utbud av purjolök måste det balanseras med ett vikande pris för att bli av med purjolökarna.

Carl Eckerdal säger att den nuvarande situationen med oklarheter inom exempelvis global produktion, utbud och efterfrågan, inflationstryck och centralbankernas styrräntor skapar ett ovanligt osäkert läge.

– Vikande purjolökspris får inte skymma sikten för det vi kan förvänta oss, att det kommer bli stora kostnadsökningar i matvarukorgen.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Robert Björk

Karin Brynell är vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel – här ingår Ica, Axfood, Coop, Lidl, Citygross och Ikea. Hon säger att prishöjningarna har slagit igenom i butikerna, men att det finns en eftersläpning och att det troligen kommer att bli ännu dyrare:

– Det ser lite olika ut mellan varor som skördades i fjol och till exempel kött och mejerivaror som produceras nu och drabbas av högre foder- och energipriser. Jo, jag tror att kött kommer att bli ännu dyrare till sommaren.

Hon noterar en mycket tydligt effekt av kriget, solrosoljan.

– Den kommer till stor del därifrån, priset steg med 75 procent under första kvartalet. Och det ukrainska jordbruket kommer ju ha problem med sina odlingar, vilket kommer att påverka priserna även nästa år.

Dagligvaruhandeln drabbas också av stigande el- och transportkostnader. I den senaste så kallade Handelsbarometern från Svensk handel häromdagen, har butiksägarnas pessimism ökat och de tror på tre tuffa månader framöver.

– Konsumenternas köpkraft minskar med ökad inflation och höjd ränta, det kommer att påverka handeln förstås. Vi svenskar lägger jämfört med andra länder ganska lite av vår disponibla inkomst på mat och mer på boende. Och det är ju lättare att dra ned på inköpen än att byta bostad. säger Karin Brynell.

Priset på ett av våra allra mest vanligaste livsmedel, kaffet, har ökat med nästan 40 procent dyrare på ett år, enligt SCB:s siffror för mars (se grafik). Här är huvudorsaken inte alls Rysslands invasion av Ukraina:

Anders Thorén, kommunikationschef Löfbergs.

Anders Thorén, kommunikationschef Löfbergs.

Foto: Tommy Andersson

– Extremvädret förstörde stora delar av skörden i Brasilien i fjol, vilket gjort att råvarupriset nästan har fördubblats på ett år och frakten har blivit mycket dyrare efter pandemin. Till detta kommer en svag krona – kaffe handlas i dollar, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Kommer priset att fortsätta stiga?

– Det vågar vi inte uttala oss om det, allt är så osäkert och vi vet ännu hur den kommande skörden blir. På råvarubörsen går priserna upp och ner men är på en fortsatt hög nivå. Och det är fortfarande tufft med frakterna.

Har priset påverkat er försäljning?

– Nej, det verkar som om kaffet är en så viktig och naturlig del av svenskarnas vardagar – vi fortsätter att dricka våra tre koppar om dan i snitt, säger Anders Thorén.

I första livsmedelsledet står de svenska bönderna. Många av dem står redan med ökade utgifter för till exempel gödsel och diesel, men får vänta på intäkterna, vilket kan ge akut penningbrist. Tidigare i veckan presenterades regeringen ett stödpaket på 2 miljarder kronor för att stötta bönderna.

Palle Borgström, ordförande LRF.

Palle Borgström, ordförande LRF.

Foto: Tomas Ohlsson

Palle Borgström, förbundsordförande för LRF, säger att det behövs rejäla prishöjningar på livsmedel för att kompensera lantbruket.

– Jag tror det kommer slå ganska brett på bröd, frukostflingor och annat. Hela mejerisegmentet och kött och ägg påverkas av kostnadshöjningar och dramatiskt höjda foderpriser, säger Palle Borgström.

Hur mycket priserna ökar med återstår att se.

– Det behövs markanta höjningar och sannolikt över tio procent, det är uppenbart. Det beror på hur andra agerar, om de tar ut hela höjningen och lägger på sin marginal fullt ut eller håller igen. Det bestämmer varje handlare, säger Palle Borgström.

Läs mer:

Circle K chockhöjer priset på varmkorv

Ledare: Svensk ekonomi klarade pandemin – kriget i Ukraina kan bli en svårare utmaning

Du kanske också gillar