Hem Ekonomi Brist på varor på Systembolaget en vecka före midsommar

Brist på varor på Systembolaget en vecka före midsommar

förbi admin
0 kommentar

På torsdagseftermiddagen rapporterade Ekot att det gapar tomt på en del hyllor på systembolag runtom i landet.

Systembolaget skriver också själva på sin hemsida:

”Vi har just nu försenade och uteblivna leveranser från distributör till butik. Det påverkar tillgången av vissa varor i butik och det finns risk att kundbeställningar till butik blir försenade.”

Problem hos distributör till Systembolaget

Detta beror enligt Systembolaget på att en distributör, som flera av bolagets leverantörer anlitar, har problem att få ut sina varor. Orsaken till det är, enligt Systembolaget, bland annat för lite personal på lagret och brist på lastbilar och chaufförer.

Totalt har Systembolaget runt 900 dryckesleverantörer, som i sin tur anlitar ett antal olika distributörer som ansvarar för att dryckerna når fram till de 450 butikerna eller cirka 475 ombuden.

Hos dryckesdistributören DLP förklarar den nytillträdde vd:n Jimmy Isaksson, före detta plats- och logistikchef, vad problemen beror på enligt honom:

– Det har varit väldigt avvikande volymer mot prognos. Det har kommit in större beställningar från Systembolaget under en av veckorna, men på totalen är det mindre än föregående år hittills under denna månad.

Så Systembolaget har beställt mer än vad ni har räknat med?

– Ja, 55 procent mer under en av veckorna.

Vad gör ni för att försöka lösa det?

– Vi krigar varje dag för att lösa det. Just nu jobbar vi extra mycket med vårt bemanningsbolag för att tillsätta personal, då vi har haft personalbrist och svårt att hinna med att plocka volymerna. Men vi har nu fått in extra personal och kommer leverera alla volymer som beställs på tisdag och onsdag.

Ökad försäljning midsommar

Beskedet om brist på en del varor kommer en vecka före midsommar, en tid då svenskars alkoholinköp ökar. Midsommarveckan 2021 hade Systembolaget till exempel 2,6 miljoner kunder och sålde 19 miljoner liter dryck, jämfört med 2,5 miljoner kunder och 12,2 miljoner liter dryck en medelvecka 2020.

På Systembolaget säger Sara Norell Murberger, avdelningsdirektör för sortiment, inköp och varuförsörjning, att leveransproblemet är spritt över hela landet och kan skilja sig åt mellan olika butiker.

Hon kan inte svara på när de saknade varorna kan vara tillbaka i butik.

”Just nu jobbar vi för högtryck tillsammans med leverantörerna och deras distributör för att våra kunder ska påverkas så lite som möjligt. Våra andra leverantörer har inte samma problem och det finns alternativa produkter på våra hyllor”, skriver hon i ett mejl.

Vin saknas på hyllorna

Systembolaget vill inte lämna ut någon lista på exakt vilka varor som berörs av leveransproblemen, men säger att det rör sig främst om vin, inklusive mousserande, samt ”enstaka varor inom sprit”.

Inte heller Jimmy Isaksson på DLP kan svara på vilka varor som inte kan levereras.

– Det går inte att säga, vi har 8 000 artiklar, säger han.

Det ska dock inte vara några fler distributörer som har problem att leverera och på Postnord säger man att man till och mer har fått leverera extra till Systembolaget. På flera hyllor är det fortfarande välfyllt.

”Om en vara skulle saknas så hjälper vår butikspersonal kunderna med förslag på alternativ”, skriver Sara Norell Murberger i sitt mejl.

Hon rekommenderar också kunder att gå in på Systembolagets hemsida för att kolla vilka produkter som finns i lager i enskilda butiker.

LÄS MER: Premium Så fyndar du i inflationen: Maten som blivit billigare
LÄS MER: Premium Så stora är riskerna för ”worst case scenario”
LÄS MER: Tomma hyllor på Systembolaget inför midsommar

Inför sommaren saknar SJ både lokförare och tågvärdar

Inför sommaren saknar SJ både lokförare och tågvärdar.

Du kanske också gillar