Hem Ekonomi Entreprenörbröderna visar att inget är omöjligt

Entreprenörbröderna visar att inget är omöjligt

förbi admin
0 kommentar

I ett hus utanför Nässjö i Småland växte bröderna Johan och Linus Bondesson upp. Under gymnasiet började Johan Bondesson sälja saker på Tradera. Hans första försäljning var en plånbok, som han tjänade 10 kronor på.

Efter att ha tjänat sina första korvören såg Johan en potentiell verksamhet i det hela. Han rotade bland gamla kläder och elektronik i hans barndomshem. Till slut hade han gjort över 1 500 transaktioner på Tradera.

I dag driver han tillsammans med sin lillebror, en av de största e-handelssajterna för ficklampor och bilvårdsprodukter. Slumpen att det blev just ficklampor, handlade om ett leveransfel.

– Jag beställde ganska billiga produkter från Kina, i storpack, och sålde de under marknadspris på Tradera. Men tjänade lite på det. En dag fick jag hem ett batteri jag inte visste hur jag kunde använda, och det visade sig vara ett ficklampsbatteri, säger Johan.

Johan Bondesson, vd på Handshake AB, återförsäljare av ficklampor och bilvårdsprosukter.

Foto: Lars Lindqvist

Så började det. Efter att ha länsat barndomshemmet och sin fars elektroniklager så började Johan med ficklampor. Han startade upp en hemsida och en privat firma, och började sälja.

Samtidigt hade Johan Bondesson ett heltidsjobb på ett lager i Nässjö. Då användes barndomshemmet och de utflugna syskonens sovrum som lagerlokal och packyta.

– Då kände jag att antingen får jag lägga ner eller satsa lite, säger Johan Bondesson.

Han såg att det fanns en konkurrent som börjat etablera sig på marknaden. Ett finskt företag. Han kontaktade dem och frågade om de skulle samarbeta i stället för att vara konkurrenter. På den vägen har han fortsatt.

Han flyttade från Nässjö till Stockholm år 2013 för att ta hand om det finska företaget Valostores etablering i Sverige. Det första lagret var 30 kvadratmeter, kontor inräknat. I dag har de ett lager på 3 700 kvadratmeter.

Johan och Linus Bondesson, på sitt numera 3 700 kvadratmeter stora lager. Som till och med har egen tvätthall.

Johan och Linus Bondesson, på sitt numera 3 700 kvadratmeter stora lager. Som till och med har egen tvätthall.

Foto: Lars Lindqvist

Etableringen och samarbetet med den finska koncernen gick bra, och Johan blev vd för det svenska bolaget Handshake Sweden AB. Den första han anställde var sin egen lillebror Linus.

– Jag hade precis tagit studenten, och jag visste inte om jag ville göra militärutbildning eller plugga. Men så fick jag en lägenhet i Stockholm och började jobba för Johan med ett timjobb på sidan.

– Jag hjälper brorsan med detta lite, så tänkte jag från början, säger Linus Bondesson.

Sedan dess har de byggt upp företaget i jämna steg, sida vid sida. För varje år sedan bolaget startade har det växt. I dag har Handshake Sweden AB en omsättning på runt 150 miljoner kronor.

Men vägen dit har inte varit spikrak.

– När vi började växa de första åren sa jag till Johan att han fick se till att vi säljer, så löser jag resten med lager och så. Jag brukar säga att han är ett geni på marknadsföring, berättar Linus.

Bröderna förfaller sig lite olika. När de försöker berätta om sina olikheter låter det egentligen som en ganska bra matchning. Johan vill allid fortsätta sälja mer och analysera marknaden, medan Linus vill ta hand om organisationen och bygga upp struktur.

– Det är inte alltid en dans på rosor. Vi kanske inte är osams, men vi är inte överens om allting. Det har varit speciellt, säger Linus.

De umgås inte bara på jobbet, utan även privat.

– Det är positivt, vi umgås mycket privat och känner varandra väl. Man kan ta genvägar i kommunikationen och vara rak. Man har förståelse för hur den andra fungerar, säger den äldre brodern Johan.

Sedan bolagets start 2014 har utmaningarna stått på rad. De har bytt lager fler gånger än riksbanken höjt räntan de senaste 10 åren och ibland har oron för kundnöjdheten tagit över.

– Vi insåg att det finns växtvärk också. När det börjar trilla in Facebook-kommentarer om att vi är ett blufföretag som aldrig skickar ut ordrar, så blev det en väckarklocka, säger Linus Bondesson.

Bröderna packade och skickade ut alla ordrar själva i flera år. Många kvällar blev de kvar med en hämtpizza och över 100 ordrar som skulle ut till kund.

– Vi är måna om våra kunder, och har alltid varit. Stressen handlade nog om att vi aldrig accepterat att vi varit två veckor efter med att skicka ordrar eller känt att vi kunnat dra ner på försäljningen. Men det är som pest eller kolera, det går inte att välja någon av dem, säger Linus.

Linus Bondesson, operativ chef för Handshake AB, återförsäljare av ficklampor och bilvårdsprosukter.

Linus Bondesson, operativ chef för Handshake AB, återförsäljare av ficklampor och bilvårdsprosukter.

Foto: Lars Lindqvist

I dag har de 32 heltidsanställda och fler deltidare och olika team som tar emot ordrar och packar. Men de tummar fortfarande inte på tempot.

– Det är det vikigaste för varje dag. Ordrarna ska iväg, det är en kund som väntar. Vi går inte hem förens allt är klart, säger Linus och Johan följer tätt efter och lägger till;

– Det har vi försökt att ha kvar, den kulturen, nu när vi själv inte längre packar eller styr packningen längre.

De säljer inte bara ficklampor längre. Under våren och sommaren var försäljningen på ficklampor inte så stor. Det var då konceptet Autodude lanserades och sålde bilvårdsprodukter, för att jämna ut årsförsäljningen och kunna ha fler heltidsanställda.

Dessa bröder ser inget stopp. De samtalar konstant och om tillväxt och fortsatt försäljning, och öka tillväxten med 30 procent per år.

– Vi vill fortsätta och fortsätta vara stolta över det vi gör, säger Johan Bondesson.

Lumonite är deras populäraste märke på pannlampor, och har används av många idrottare, så som Charlotte Kalla.

Lumonite är deras populäraste märke på pannlampor, och har används av många idrottare, så som Charlotte Kalla.

Foto: Lars Lindqvist

Du kanske också gillar