Hem Ekonomi Finländska arbetstagare kan beröras av Tallink Siljas varsel – hamnen i Åbo tar ekonomisk smäll

Finländska arbetstagare kan beröras av Tallink Siljas varsel – hamnen i Åbo tar ekonomisk smäll

förbi admin
0 kommentar

På onsdagen meddelade Tallink Grupp att de kommer att hyra ut det svenskflaggade fartyget Galaxy och det estniskflaggade fartyget Silja Europa till Nederländerna. Där ska fartygen användas som tillfälliga boende för ukrainska flyktingar.

Som följd av uthyrningen varslar nu rederiet 265 av sina anställda. Enligt rederiet kommer endast svensk besättning att beröras av varslet, men i praktiken kan även finländska och estniska arbetstagare bli av med jobbet.

– Rederiets andemening är att varslet inte kommer att beröra de som arbetar på de som åker under finsk eller estnisk flagga, säger rederiets fackrepresentant Folke Matrosow till HBL.

Hur många finländare det rör sig om kan varken rederiet eller facket svara på i dagsläget. På Sjömansunionen räknar man ändå med att finländare kommer att beröras. Besättningspersonal samt andra sakkunniga som HBL talat med säger att kring 100 personer som jobbar på på Galaxy är finländare.

– De finländska arbetarna är anställda som vilken svensk som helst. Man tar ingen hänsyn till varifrån man kommer när man säger upp personal, säger Matrosow.

Kenneth Bondas, ordförande för Sjömansunionen i Finland, konstaterar att unionen räknar med att finländare drabbas.

– Det kan säkert röra sig mellan 50 och 100 finländare.

Bondas är överraskad över att rederiet väljer att ta bort fartyg från Åbolinjen.

– Jag har trott att det är en stabil verksamhet där det går som på räls.

Att Viking Line har två nya fartyg på sträckan mellan Åbo och Stockholm samt att Finnlines snart sätter in nya ro-pax-fartyg mellan Nådendal och Kapellskär kan också ha inverkat på Tallink Siljas beslut tror Bondas.

Jörgen Pettersson, publisher på Åland sjöfart, är inne på samma linje och konstaterar att det är en tragedi för många anställda.

– Många av dem har varit där hela sitt liv och de har varit med när rederiet var finländskt.

– Tallink Silja har tagit ett strategiskt beslut där sjöfarten inte längre är det viktigaste. Det är ett stort steg att halvera en linje som Åbo-Mariehamn-Stockholm.

Ur passagerarperspektiv tror Pettersson Viking Line nu kanske kan höja priserna på rutten mellan Åbo-Mariehamn-Stockholm eftersom det rått överkapacitet på linjen bortsett från högsäsong.

Också hamnen i Åbo påverkas av att Tallink Siljas omorganisering. Hamnens vd Erik Söderholm berättar att hamnen kommer förlora stora pengar när tusen meter frakt per dag försvinner.

– Det handlar om förlust av ett sjusiffrigt belopp och en stor del av vår verksamhet, berättar Söderholm.

Hamnpersonalen i Åbo hotas inte av permitteringar i nuläget. Söderholm hoppas att ett tredje rederi eller att Tallink Silja inför en ny båt, och en eventuellt ny rutt, till Åbo hamn innan nästa sommar.

– Nu under hösten kommer nog inte passagerarantalet minska, problemet skulle då först vara nästa juni, säger Söderholm.

Åboborna har ännu två kvällsavgångar, så det är passagerare från Stockholm och Åland som främst påverkas. I Stockholm kommer bara finnas en kvällsavgång efter att Galaxy försvinner i september.

Planerna för det nya hamnbygget i Åbo påverkas inte av situationen. Den nya terminalen väntas öppna 2026 och kommer finansieras av Åbo stad och Åbo hamn. Sedan får rederierna betala debiteringsavgift för att hålla sin verksamhet i terminalen.

– Vi räknar med att ha samma frakt- och passagerarkapacitet som vi haft nu när den nya terminalen står klar, säger Söderholm.

Du kanske också gillar