Hem Ekonomi Hummy ska utmana jättarna – nu kliver Linnea på: “Här är alla välkomna”

Hummy ska utmana jättarna – nu kliver Linnea på: “Här är alla välkomna”

förbi admin
0 kommentar

När nyheten kring det nya sociala nätverket BLD Social släpptes i slutet av sommaren var det nog många som höjde på ögonbrynen. BLD, som precis har bytt namn till Hummy, ville göra sociala medier snällt – och riktade in sig på jättar som Meta och Tiktok. Det är ingen lätt uppgift att ta sig an.

Bakom initiativet står Claes Mårtén, som lämnade sitt jobb på ett bolag inom riskkapitalbolaget Vo2 Cap Holding, för att förändra den, vad han anser, giftiga världen som sociala medier har bidragit till. Han fick ett helt gäng namnkunniga personer med sig på tåget. Bland annat Microsofts tidigare Sverigechef Hélène Barnekow, Vois vd Fredrik Hjelm, Mendis vd Moha Bensofia och sociala medier-profilerna Viktor Frisk och Samir Badran har investerat 12 miljoner kronor i bolaget.

Målet är glasklart, enligt Claes Mårtén.

“Vi vill attackera Facebook, Tiktok och Instagram. Sociala medier har blivit något destruktivt, en passiv konsumtion av andra människors liv. De negativa konsekvenserna för användarna blir psykisk ohälsa. Enligt en ny undersökning spenderar amerikanska 13-18-åringar 8,5 timme varje dag på att titta på andra i sociala medier”, säger Claes Mårtén, vd och medgrundare.

Vad Hummy vill göra är att få människor att bidra aktivt med content.

“Istället för att två procent lägger ut material så vill vi att 40 procent ska göra det, för att få en mer nyanserad bild av verkligheten. Här är alla välkomna. Vi ska vara en rolig och engagerande plattform.”

Två nya profiler går in

Nu tar man hjälp av ytterligare två engagerade profiler: Linnéa Claeson och Binette Seck. Linnéa Claeson är före detta handbollsproffs och numera influencer. Hon har blivit känd tack vare sitt konto @assholeonline på Instagram där hon ryter ifrån mot sexuella trakasserier. Hon är också utbildad jurist och människorättsaktivist. Binette Seck är medgrundare till programmeringsutbildningen Changers Tech och blev i fjol utsedd till Årets IT-kvinna

“De har mycket erfarenhet från näthat, vilket är en viktig insikt som vi behöver ha i laget när vi utvecklar appen. De ser potentialen i appen och vill göra gott.”

Linnéa Claeson har de senaste åren varit involverad i en del kontroverser. Vid ett tillfälle deltog hon i en klimatstrejk i Stockholm, och lade upp en bild med en skylt, som visade sig vara någon annans. Hon har även anklagats för plagiat av texter ett flertal gånger.

Känner du till det här och kan det uppfattas som problematiskt att hon investerar?

“Jag har inga kommentarer till det”, säger Claes Mårtén.

Tar hjälp av Boston Consulting Group

Hummy lanseras för den breda massan vid årsskiftet. Affärsmodellen vet vi än så länge inte så mycket om, men några annonser från varumärken direkt i flödet blir det inte. Annonsörerna kommer istället att behöva gå via influencersamarbeten. Förutom Samir Badran och Viktor Frisk, är Jonna Jinton, Johanna Öholm och Johnny Edlind aktuella profiler i Hummy.

Under kvartal två nästa år ska bolaget göra sin första Serie A-runda. För detta har de hjälp av Boston Consulting Group, som nu bistår med operationella resurser.

“Det här är ett av de bästa bolagen i världen, men vi har inte råd att betala, utan de tror så mycket på oss att de står för en risk. De får enbart betalt när de slutfört rundan. Boston Consulting Group vill göra det som krävs för att vi ska ta rätt beslut.”

Siktet är inställt på USA direkt.

Snittet på serie A-rundor inom segmentet social medier-nätverk är historiskt sett 16 miljoner dollar. Inget av de svenska riskkapitalbolagen har investerat i sociala medier tidigare så det blir naturligt att förbereda oss för USA, där de största firmorna finns.”

Det har varit tufft för sociala medie-nätverk som försöker slå sig in på marknaden. Det känns också som en rejäl uppförsbacke att ta sig an de redan etablerade sociala medier-bolagen?
“Det är klart att det är en utmaning att ge sig på de största bolagen i världen. Men våra förutsättningar är goda, gör vi tio procent av det vi vill göra så kommer det att lyckas.”

Kan de inte bara kopiera er då?

“Nej, idén är så pass annorlunda. De kan inte kopiera oss på det sättet som Tiktok kan kopiera Be Real. Om de inte ska förändra hela sin affärsmodell.”

Vill man inte ha det här ouppnåeliga och perfekta i sociala medier?
“Det är klart att man använder sociala medier för att fly lite grann, men det är samma sak som att lida av alkoholmissbruk, man använder alkoholen för att fly, men det betyder inte att den är bra för dig.”

19 personer arbetar idag med Hummy – alltifrån designers till strateger och utvecklare. Medarbetarna kommer från bland annat Klarna, Spotify och Ideal of Sweden.

Bolaget värderades i förra rundan innan sommaren till 100 miljoner kronor.

Du kanske också gillar