Det är ingen nyhet att Arlanda lider av köproblem. De har pågått i månader och väntas bli än värre under Kristi himmelfärdshelgen då allt fler väntas resa.
Kökaoset beror på underbemanning i personalen som har hand om säkerhetskontrollerna, vilket är en rest från nedskärningar i personalstyrkan under pandemin.
Ingen ersättning för missade flyg
Men den som missar sin ”Kristi flygare”-flight på grund av köer vid säkerhetskontrollen kan inte förvänta sig någon ersättning, uppger såväl konsumentexperter som SAS presstalesperson för Sverige Radio.
– Det är alltid kundens ansvar att säkra att man är ute i så god tid som krävs, säger Karin Nyman, kommunikationschef vid SAS.
Hon fortsätter understrykande:
– För att vara säker på att komma med ska man vara ute i god tid, och är man i god tid hinner man med sin flight.
Gabriella Hallberg, jurist och expert på reseförsäkringar hos konsumenternas försäkringsbyrå, konstaterar detsamma.
– Man anser att det är konsumenten själv som inte planerat sin resa, säger hon till SR.