Hem Ekonomi Juni i Göteborg säger upp 30 procent av personalstyrkan

Juni i Göteborg säger upp 30 procent av personalstyrkan

förbi admin
0 kommentar

På kort tid har fintech-bolaget Juni, grundat i Göteborg 2020, kommit att bli ett av Sveriges snabbast växande startup-bolag. Redan i september förra året värderades techbolaget, som är inriktat på tjänster för e-handelsbolag, till drygt 3 miljarder kronor.

Och så sent som i somras, mitt under rådande krigs- och räntefrossa, kunde bolaget plocka in omkring två miljarder kronor i en ny finansieringsrunda, ledd av bland annat Förenade Arabemiraten-ägda investeringsfonden Mubadala Capital. Efter rundan finns indikationer på att värderingen snarare är uppe i 6 miljarder kronor.

Nu, knappt ett halvår senare meddelar fintech-doldisen via ett inlägg på nätverket Linkedin att ett 70-tal medarbetare, en tredjedel av bolagets totalt 217 anställda, tvingas gå.

Juni säger upp en tredjedel – vill vara proaktiva

Beslutet bygger på bolagets vilja om att vara ”proaktiva” i ett läge där konjunkturen viker, inflationen rusar och konsumenterna håller hårt i plånboken.

– Det makroekonomiska klimatet har förändrats kraftigt på kort tid och det här är en anpassning till den verklighet som nu råder, skriver Mimmi Andersson, kommunikationschef på Juni i ett mejl till GP.

Tjänsten som Juni erbjuder riktar sig till e-handlare och ska ge en bättre översikt över e-handelsbolagets transaktioner. De har dessutom lanserat ett eget bankkort med så kallade ”cashbacks” på 1 procent per transaktion till de handlare som nyttjar tjänsten.

Enligt inlägget på Linkedin har dessa transaktioner ökat med 100 procent i volym sedan i juni i år samt att november ser ut att bli bolagets ”bästa månad hittills”.

Bolaget har dessutom återkommande hänvisat till sin starka finansiella position (med säkrad finansiering på drygt 280 miljoner dollar, motsvarande 3 miljarder kronor, enligt senaste årsredovisningen).

Måste sänka kostnaderna

På frågan om varför bolaget i det läget behöver säga upp en tredjedel av personalstyrkan svarar Mimmi Andersson att det handlar om kostnader.

– Trots vår starka finansiella situation sätter vi våra kostnader i relation till möjligheterna vi ser framåt. Världen är i en svår tid, både för företag och konsumenter, och 2023 kommer bli problematiskt. Vi har nu sänkt våra kostnader ytterligare för att kunna fokusera på att bygga och skapa värde för våra kunder oavsett marknadsklimat under många år framöver, skriver hon i ett mejl till GP.

Fintechbolaget avstår från att svara på frågor om hur deras resultat har utvecklats under året, samt vad de räknar med för utfall för helåret 2022 och framåt.

GP har sökt vd Samir El-Sabini för en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Göteborgsbolaget får in två miljarder – trots frossan

LÄS OCKSÅ: Göteborgsbolaget lanserar banktjänst för e-handlare

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi

Du kanske också gillar