Hem Ekonomi Konsumentundersökning visar att fler håller i pengarna under black week

Konsumentundersökning visar att fler håller i pengarna under black week

förbi admin
0 kommentar

I den färska undersökningen genomförd av Yougov för Boråsföretaget Netonnet säger sex av tio svenskar att den stundande lågkonjunkturen kommer att påverka deras julklappsinköp genom att exempelvis köpa färre eller billigare julklappar.

Lika många bland de yngre, 18–29 år gamla, anser, enligt undersökningen, att det är värdefullt med kampanjer som singles day eller black friday, och åtta av tio i den gruppen säger att det ekonomiska läget kommer att påverka deras julklappsinköp.

Generellt sett har kampanjperioden runt black week blivit viktig även för handeln, enligt Kristina Wärmare, som är hållbarhetsansvarig på Netonnet.

– Det är ett sätt att sälja ut det lager man som handlare sitter på. Så som världen har utvecklat sig under det senaste året är det nog så att den kampanjperioden vi är i nu har större betydelse i år än tidigare år, säger hon.

– Under pandemin har världen upplevt stora störningar i leveranskedjorna. Många handlare har därför säkrat volymer i god tid och kan nu ha stora varulager som man vill sälja.

Samtidigt ser man en risk med att kampanjerna som konsumenterna översköljs av bidrar till överflödig konsumtion och att man köper saker som man inte behöver.

– Ja, den risken finns. Som konsument är det därför viktigt att tänka till och planera noga innan en kampanjperiod så att du köper det du faktiskt behöver och inte en massa andra saker, säger Kristina Wärmare.

– Samtidigt vet vi att många ser att de här kampanjperioderna kan göra det möjligt att köpa sådant man ändå hade planerat köpa, som till exempel julklappar, till en billigare peng. Därför är det också viktigt att man kollar upp priset på en vara innan man slår till för att veta att det som framstår som ett bra pris faktiskt också är det.

Fyra av tio svenskar säger att de kommer att handla mindre under black week i år än tidigare är. Samtidigt säger lika många att de kommer att handla mer. Det kan tyckas motsägelsefullt, men hållbarhetsansvariga Kristina Wärmare tror snarare att de båda svaren är ett tecken på samma sak – nämligen att folk håller hårdare i pengarna.

– Ja, det tror jag, säger hon.

√ 4 av 10 svenskar, och 6 av 10 unga svenskar, anser att det är viktigt att handeln erbjuder kampanjdagar och -perioder när kostnaderna på andra håll i samhället ökar.

√ 6 av 10 svenskar säger att den ekonomiska situationen kommer att påverka deras julklappsinköp, exempelvis genom att de behöver handla färre eller billigare julklappar.

√ Var fjärde svensk kommer att handla julklappar under black week.

√ 4 av 10 kommer att handla mer eller mycket mer under black week jämfört med tidigare år.

√ 4 av 10 kommer att handla mindre än tidigare år under black week.

Fotnot: I undersökningen har 1013 svenskar deltagit.

Fotnot: Yougov är ett marknadsundersökningsföretag med huvudkontor i Storbritannien. Undersökningarna utförs via internet med en panel av frivilliga deltagare.

LÄS OCKSÅ: Fortsatt minskat sug efter shopping på nätet

LÄS OCKSÅ: En hyllning till tomten och julens alla förberedelser

LÄS OCKSÅ: Superrea ska rädda handeln

LÄS OCKSÅ: Julmarknader i och runt Göteborg

Nu kan du få alla våra Boråsnyheter, reportage och krönikor som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Borås. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.

Du kanske också gillar