Hem Ekonomi Leon, 11 månader, fast i Spanien – medicinen tar slut

Leon, 11 månader, fast i Spanien – medicinen tar slut

förbi admin
0 kommentar

Leon, 11 månader, åkte tillsammans med föräldrarna Emma Ramberg och Josef Abouhafs på semester till Alicante i Spanien. De skulle stanna två veckor och åka hem på tisdagskvällen – men SAS ställde in flyget på grund av piloternas strejk.

Föräldrarna säger att deras situation är desperat, att de måste hem till Sverige eftersom Leons mediciner håller på att ta slut. Han lider av astma och har haft svåra problem med andnings- och luftvägarna sedan födseln.

Emma: ”Ingen tar ansvar”

– Leon får antiinflammatorisk medicin och sprej mot astma varje dag. Han har varit svårt sjuk sedan han föddes. Vi har medicin kvar för tre dagar, säger Emma Ramberg, 29, undersköterska från Ekerö utanför Stockholm.

– Vi har panik, vi måste hem till hans mediciner. Jag har suttit i telefonkö till SAS och resebyrån Seat 24 många timmar varje dag. Vi får inga besked, ingen tar ansvar, de bollar ansvaret mellan sig, säger hon.

Enligt Emma säger SAS att de ska vända sig till resebyrån, medan resebyrån säger att SAS har ansvaret.

Lång väntan i kundtjänst

– Jag mår så dåligt. Jag satt i telefon från 11 till 17 på måndagen. Det är timmars väntetid i resebyråns chatt och man blir bortkopplad hela tiden. Nu ska jag gå upp jättetidigt på tisdagen och börja ringa igen, säger hon.

Hon och sambon Josef Abouhafs, 30, brandlarmsinstallatör, har tre barn i åldrarna två till åtta år hos sina familjer som väntar på dem hemma i Sverige. Och en hund, de har avtalat med hundvakten fram till fredag.

– Vi har försökt boka annat flyg själva. Men det finns bara resor med flera byten som tar 45 timmar. Vi kan inte resa på det sättet med Leon och hans andningsproblem, säger Emma.

SAS: Beklagar situationen

Knut Morten Johansen, informationsdirektör på SAS, beklagar situationen som uppstått för familjen på grund av strejken. Han kan inte uttala sig om det specifika fallet men säger att SAS arbetar intensivt med att hitta alternativa resvägar för strandade passagerare. 

– Vi ber om ursäkt för att de är satta i denna situation och vi hoppas att de ska kunna resa med oss snarast.

När det gäller Leons situation hänvisar han till resebolaget och den lokala sjukvården i området. 

– Det generella rådet är att man får kontakta hälsotjänster på de ställen man befinner sig. 

– Det viktigaste är att sonen får hjälp med sin medicin från den lokala hälsohjälpen som finns. SAS ansvarar för att hitta flyg hem. Det är vårt ansvar. Men det är tyvärr många alternativ som försvinner på grund av strejken. Det är mitt i sommaren, ett högt tryck och det finns inte många avgångar att boka om resan till, säger Knut Morten Johansen.

Seat 24 skriver i ett mejl till Expressen att de fått information från SAS att den tidigaste möjligheten till ombokning för resan är på förmiddagen den 18 juli. 

”Kunden kan då välja att acceptera den 18 juli eller att få en återbetalning. Det är bara flygbolagen själva som kan göra undantag eller prioritera om passagerare av exempelvis medicinska skäl. I detta fall måste SAS svara på hur de ser på kundens situation, resebyrån kan inte påverka detta”, skriver de i mejlet.

LÄS MER: Familjen fast i Alanya efter strejken
LÄS MER: SAS vill återuppta samtalen med facket
LÄS MER: Premium Svaren på de vanligaste frågorna i SAS-strejken
Artistens familj stoppas på grund av SAS-strejken:

Du kanske också gillar