Hem Ekonomi Margaux Dietz agerande inte okej

Margaux Dietz agerande inte okej

förbi admin
0 kommentar

Pernilla Nyrensten, grundare av Revolution Race, tar avstånd från Margaux Dietz agerande när hon berättar om sina tankar bakom att bygga starka varumärken och influerarmarknaden.  

”Jag tycker det är viktigt att man vågar ta plats och visa vem man är”, säger Pernilla Nyrensten i Mitt i Bruset. 

Det har kommit allt fler fall där bolag tvingas avbryta samarbeten med influerare efter att deras beteende kritiserats.

Adidas bröt med Kanye West efter antisemitiska uttalanden och Revolution Race stoppade en hundinfluerare som dömts för djurmisshandel.

”Vår framgång är framför allt att vi har byggt vårt varumärke internt och inte via influerare. Det är en väldigt liten del av vår budget”, säger Pernilla Nyrensten i programmet Mitt i Bruset i DiTV. 

Margaux Dietz har synts i Revolution Races nya Youtube-satsning och uppmanades nyligen att radera inlägg från sponsorer efter en kritiserad film där en man låg utslagen utanför hennes dörr. I filmen skrattar hon och lät sin son peta på mannen. 

”Just den händelsen är det klart att man inte står bakom, att man beter sig på det sättet. Det tycker jag verkligen inte var okej”, menar Pernilla Nyrensten. 

Samtidigt vill hon resonera att det inte alltid är rätt att som varumärken bojkotta en person för all framtid. 

”Vi står för allemansrätten. Brinner för olika etniciteter, gamla, unga och så vidare. Och där får inte krocken bli för stor. Är det ett misstag som kan vara okej om man ber om förlåt, då kan vi inleda ett samarbete igen”, anser Revolution Race-grundaren. 

Utöver Revolution Race har Margaux Dietz också förlorat samarbetspartners med märken som Lumene, Mionetto, Westfield Täby Centrum och Stronger. Och det slutar inte där. 

Sedan händelsen har influeraren förlorat 11.000 följare på Instagram enligt statistik från Social Blade, en plattform som Margaux Dietz gör många av sina sponsrade samarbeten på. Där har influeraren inte lagt ut något efter ursäkten den 7 november. Något som utmärker sig mot det aktiva flöde som Margaux Dietz tidigare har erbjudit på sitt Instagramkonto. 

”Jag brast i ansvar och kommer nu att rannsaka mig själv för att det inte ska upprepas”, skriver Margaux Dietz i ursäkten på Instagram. 

Pernilla Nyrensten fick själv märka av skriverier när hon i en Youtube-intervju med Margaux Dietz visade upp sin stående svit på Grand Hôtel i Stockholm, som hon betalade ur egen ficka. 

”Jag vet faktiskt inte varför det blev så provocerande. Jag var flera dagar i veckan i Stockholm och hade inte hittat en lägenhet. Det var ganska utmanande. Man ska stå upp för det man gör, man jobbar mycket och hårt och vill må bra. Det var också bra att bo centralt och kunna göra intervjuer på rummet”, berättar Pernilla Nyrensten.  

Precis som Elon Musk använder sin starka personlighet och karaktär som ett varumärke, så menar Pernilla Nyrensten att det är något som hon tycker att alla kan utnyttja. Något hon själv gjorde som vd för Revolution Race.    

”Vi är alla ett varumärke, vi är reklam mer eller mindre. Så jag tycker det är viktigt att man vågar ta plats och visa vem man är. Jag vill reflektera att jag är mer än bara en affärskvinna”, säger Pernilla Nyrensten. 

Pernilla Nyrensten är även nominerad till Female Founders: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga entreprenörer 2022 här

Lyssna på Mitt i bruset som podd här:

Du kanske också gillar