Hem Ekonomi Med ny teknik kan elbilen bli billigare än bensinbilen

Med ny teknik kan elbilen bli billigare än bensinbilen

förbi admin
0 kommentar

Nyligen hävdade Volvo Cars vd Jim Rowan i branschtidningen Automotive News att 2025 är året då elbilar inte kommer att kosta mer att köpa än bensindrivna bilar.

– Vi tror att vi når dit runt 2025, när teknikutvecklingen har drivit ner batterikostnaden, sade Rowan till Automotive News.

Samtidigt har Renaults vd Luca de Meo uttryckt skepsis och menar att priserna knappast kommer att sjunka nämnvärt under de närmaste åren. Detta främst på grund av den ökande prispressen. Råmaterialen blir nämligen dyrare.

– Även om vi kan förbättra batterierna kemiskt och elektroniskt så hjälper det inte när priset på till exempel kobolt har fördubblats på ett halvår, säger de Meo till Automotive News.

Priset på batterier har ändå sjunkit stadigt de senaste tio åren, i dag kostar de bara en femtedel så mycket som de gjorde för ett decennium sen – mätt per kilowattimmes kapacitet.

Men alltjämt utgör batteripaketet en väsentlig del av kostnaden för elbil. Tillgången på batteriingredienser som litium, nickel, mangan och kobolt är begränsad och därför kostar de mycket pengar. Kostnaden per kilowattimme ligger i dag på runt 1 500 kronor, så ett batteripaket som närmar sig 100 kilowattimmars kapacitet går på sexsiffriga belopp.



Foto: Patrik Lindgren

Teknikutveckling och större tillverkningsvolymer driver ner priserna på själva tillverkningsprocessen. Men det driver också upp priserna på de ingående råmaterialen, metaller med begränsad tillgång. Prognoserna spretar lite, men det tycks ändå finnas en konsensus i branschen om att priset per kilowattimme kommer att understiga 1 000 kronor 2030.

Fortfarande skulle det ändå innebära att batteripaketet utgör en signifikant del av produktionskostnaden för en bil.

Men det finns alternativ. Ett sådant är de så kallade LFP-batterierna, eller litium-järn-fosfat-batterier. Det är en variant av litiumjonbatterier som inte använder kobolt.

De kostar mindre, påverkas inte lika mycket av låga temperaturer och kräver inte lika stora mängder av råmaterial med tveksam utvinning.

Kanske låter det som lösningen på alla problem. Tyvärr lider de av ett stort problem: låg energitäthet. Ett LFP-batteri som håller samma kapacitet som ett konventionellt litiumjonbatteri väger ungefär dubbelt så mycket. Eftersom elbilsbatterier väger flera hundra kilo lägger LFP-batterier på ytterligare flera hundra kilo på vikten.

I stället är det så kallade solid-state batterier som väntas revolutionera elbilsmarknaden. Till skillnad från konventionella litiumjonbatterier, som använder en vätskeformad elektrolyt, har så kallade solid-state batterier ingenting blött i sig. Därigenom ska de vara kemiskt mer stabila, tåla betydligt snabbare laddning och ha högre energitäthet. Solid-state batterier har målats upp som en potentiell revolution för elbilsvärlden.

”Fortsätter råmaterialen att stiga i pris blir elbilar inte billigare”, säger Renaults vd Luca de Meo.



Foto: Renault

Men de här batterierna har visat sig vara svåra att serietillverka. Bland annat är tekniken dyr. Trots det pågår mycket forskning kring solid-state batterier eftersom potentialen är enorm. BMW har också sagt sig satsa på tekniken och nyligen gick vietnamesiska Vinfast ut med nyheten att man planerar att lansera tekniken i en produktionsmodell 2024.

Den israeliska batteritillverkaren StoreDot har specialiserat sig på extremt snabbladdande batterier och som ses som en auktoritet på området runt just solid state-batterier. Enligt StoreDot skulle en elbil med den här typen av teknik kunna tåla laddhastigheter som ger tio mils körning på ett par minuter. Men företaget konstaterar också att det kan ta runt tio år innan solid-state batterier kan massproduceras.

– Man måste vara realistisk när det gäller batteriteknik för extremt snabb laddning. Vad våra konkurrenter än säger, så ligger solid-state batterier minst tio år fram i tiden, säger Doron Myersdorf, vd för Storedot, i en intervju med tidningen Inside EVs.

På kort sikt lär vi alltså inte få se några större förändringar på batterifronten, mer än förhoppningsvis sjunkande kostnader. På längre sikt däremot lär vi få se ny teknik som kan göra elbilslivet lättare.

Läs mer:

Erik Wedberg: Snart kan alla bilar vara lika dyra

Fler motortexter.

Du kanske också gillar