Hem Ekonomi Mikael Karlssons ilska mot bensinförslaget: ”Skämmer ut Sverige”

Mikael Karlssons ilska mot bensinförslaget: ”Skämmer ut Sverige”

förbi admin
0 kommentar

Regeringens och SD:s förslag om sänkt skatt på bensin och diesel har lett till ramaskri bland klimatforskare.

Pinsamt, galet och bakåtsträvande är några av orden som docenten Mikael Karlsson vid Uppsala universitet beskriver den nya politiken med.

– Det är så extremt dåligt, jag vet inte om det går att vara så dålig, säger han.

Regeringen och Sverigedemokraterna vill sänka skatten på drivmedel för att få ned bensin- och dieselpriserna med en krona litern.

Därtill vill man se sänkt reduktionsplikt och bibehållet reseavdrag.

– Bensin och dieselskatt är ett förslag i en kombination av åtgärder. 6,7 miljarder kronor satsar vi på att sänka skatten redan nu till årsskiftet, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till SVT under torsdagen.

Men från forskarvärlden låter kritiken inte vänta på sig. Enligt Mikael Karlsson är förslagen skadliga både för klimatet och ekonomin.

Sågar förslaget

Skattesänkningarna tillsammans med nedläggningen av miljödepartementet ser han som steg i ett led till att nedprioritera klimatfrågan.

– Ur ett klimatperspektiv är det onekligen dåligt. Om man gör det billigare att förbränna fossila bränslen ökar utsläppen vilket går stick i stäv med klimatmålen.

Mikael Karlsson.
Mikael Karlsson.

Mikael Karlsson säger att han har förståelse för att många behöver stöd för att kunna ta sig till jobb och skola – men anser att fördelningen av bidragen hade kunnat vara mer effektiva om de var mer riktade.

– Det finns många som tänker att när priserna är höga kan jag åka kollektivet istället. Men väljer man lokaltrafiken får man inte ta del av något stöd. Det hade man fått om man hade riktat stödet till vissa inkomstgrupper eller delar av landet istället. Det finns många sätt, men att göra roten till problemet billigare löser inget.

Han gör en liknelse med rökning:

– Anta att nikotinplåster blev 100 gånger dyrare än cigaretter. Ska man då betala rökarna för att fortsätta röka eller subventionera nikotinplåster?

”Sviker företag”

Enligt Mikael Karlsson kan regeringens förslag även påverka många företag negativt.

– Man sviker de företag som redan har börjat investera och ställa om mot fossilfritt. Det här kan leda till att de kan få ekonomiska bekymmer. Man skapar en förtroendekris för klimatpolitiken när man ändrar förutsättningar jättesnabbt. Nästa gång man vill göra en klimatsatsning kommer ingen våga haka på.

Internationella medier som Le Monde, New York Times och Bloomberg har skrivit om vändningen i svensk klimatpolitik. I den förstnämnda har Mikael Karlsson själv medverkat i en intervju.

Regeringen och SD vill sänka skatten på drivmedel och sänka reduktionsplikten.
Regeringen och SD vill sänka skatten på drivmedel och sänka reduktionsplikten.

”Sverige får dåligt rykte”

– Det första som hände när de lade ned miljödepartementet var att Le Monde ringde. Det här uppmärksammas internationellt. Mina internationella kollegor hör av sig och frågar om det veklingen är så dåligt som det sägs.

Mikael Karlsson menar att Sveriges anseende tar skada av de nedbantade klimatambitionerna och säger att landet snart kan vara sämst i Europa på miljöpolitik.

– Lägger man ihop alla saker går Sverige från föredöme till dåligt exempel. Vi riskerar att bli lika dåliga på klimat som Polen och Ungern är på mänskliga rättigheter.

Han fortsätter:

– Sverige skämmer ut sig internationellt. Och Sverige ska vara ordförande i EU när det största klimatförslaget i EU:s historia ska förhandlas. Hade du velat att Orbán skulle leda ett möte om mänskliga rättigheter?

Aftonbladet har sökt regeringen och Sverigedemokraterna utan framgång. I intervjun med SVT säger dock Oscar Sjöstedt att man kommer att återkomma med förslag på klimatåtgärder.

– Vi kommer att återkomma till det, men det finns väldigt mycket spännande ny teknik. Det finns också saker att göra på infrastruktursidan.

På en följdfråga från kanalen om man då ska räkna med ökade utsläpp den närmaste tiden, svarar Sjöstedt:

– Det vet jag faktiskt inte. Det beror på en mängd faktorer.

Du kanske också gillar