Hem Ekonomi Mullen Automotive köper 60 procent av Bollinger Motors. Personbilarna B1 och B2 kommer att bli till ändå.

Mullen Automotive köper 60 procent av Bollinger Motors. Personbilarna B1 och B2 kommer att bli till ändå.

förbi admin
0 kommentar

Nu får vi reda på att Mullen Automotive köper 60 procent av aktierna i Bollinger Motors för 148 miljoner euro. Mullen har som plan att göra verklighet av personbilarna B1 och B2 som Bollinger själva sagt att de lagt på is för att istället fokusera på transportfordon för företag. Nu blir det alltså en flotta med bilar både för privatpersoner och verksamheter. Mullen säger sig ha kommit långt när det gäller solid-state-batterier och tillsammans med plattformarna som Bollinger har utvecklat lovar de att bli en vass spelare i ligan när det kommer till eldrivna transportbilar.

Förra året visade Mullen crossovern Five som de planerar att börja leverera 2024.

news.mullenusa.com

Bil, Elbilar,

Mullen,

Bollinger Motors,

Bollinger B1,

Bollinger B2,

personbilar





Amerikanska Mullen visar eldriven crossover


Det här är Five

Trodde ni att vi hade nått peak eldriven-crossover? Nejdå, vi har bara börjat. Nu presenterar det amerikanska företaget Mullen modellen Five. Bilen har ett batteripack på 95 kWh som ska räcka för att kunna ta sig 52 mil och 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder. En vassare RS-version som ska göra 0-100 km/h på 1,9 sekunder och toppa över 320 km/h är också på väg. Man ska kunna snabbladda från tomt batteri till 80 procent på 21 minuter. Five har designats, utvecklats och kommer att tillverkas i USA. Priset ska börja på 55.000 dollar och man kan reservera ett exemplar för 100 dollar nu. Tillverkningen är planerad att dra igång 2023 i Mississippi, och de första leveranserna ska äga rum under andra kvartalet 2024.



38.7°



Bollinger Motors skiftar fokus till transportfordon


De som betalat handpenning ska få pengarna tillbaka

2015 presenterade företaget Bollinger Motors sina första eldrivna modeller som var en SUV (B1) och en pickup (B2). De har fortfarande inte kommit ut på marknaden men utvecklingen har gått framåt och man har tagit emot handpenningar från sugna kunder. Nu meddelar man att tillverkningen och leveransen av personbilarna skjuts fram och att man istället kommer lägga krutet på transportfordon till företag. De som har betalat handpenning kommer att få sina pengar tillbaka. Grundaren Robert Bollinger säger följande: “We started Bollinger Motors in 2015 with a dream and a desire to make the best trucks possible. We’ve put countless hours of hard work and passion into making something we are all very proud of. However, today, we’re postponing their development and shifting our focus to commercial trucks and fleets.”



Tumnagel

35.3°



Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande


Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat – typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar.



Tumnagel

34.1°



Bollinger visar eldrivna lastbilen B4


Välj ett eller två batteripack

Som vi skrev om för ett tag sedan har Bollinger Motors skiftat fokus och de kommer nu enbart att satsa på eldrivna transportbilar, inga personbilar för Svensson. En av de första modellerna ut är den vi ser här – B4. Det är en lätt lastbil med hytt och enkel ram som kunden sedan kan placera något passande på – ett flak, ett skåp eller något liknande. Eftersom hytten är placerad såpass långt fram har man kunnat få till en vändradie som ska vara bättre än någon annan lastbil i kategorin. Drivningen sker på bakhjulen och man kan välja mellan att bara ha ett batteripack, eller två. Oavsett ger ett sådant runt 16 mils räckvidd. Pris och lansering kring B4 kommer att annonseras inom kort.



Tumnagel

38.1°



Du kanske också gillar