Hem Ekonomi Norska piloter hotar driva SAS till konkurs

Norska piloter hotar driva SAS till konkurs

förbi admin
0 kommentar

Efter att parterna sent vid midnatt mot onsdagen meddelade att förhandlingarna skulle fortsätta går den nya tidsfristen ut vid midnatt mot lördagen.

Rebecca Rosenvinge, kommunikationskoordinator på Svensk pilotföreningen, säger till GP att hon inte kan kommentera förhandlingarna mer än att de pågår.

Häromdagen kom ni överens om att förlänga förhandlingarna, kan det bli aktuellt igen?

– Det kan vara det, men vi vet ännu inte hur det kommer att utveckla sig så vi kan inte svara på det.

SAS kommunikationschef Karin Nyman att SAS av naturliga skäl inte hoppas att någon strejk bryter ut.

– Hamnar vi i det läget är det riktigt, riktigt illa. Det går inte att boka om passagerare nu, för det är proppfullt på alla plan, säger hon i en intervju med TT.

När GP ställer samma fråga till SAS som till Svensk pilotförening, alltså om förhandlingarna ännu en gång kan förlängas svarar Nyman:

– Det är en del av förhandlingarna och ingenting som vi kan kommentera.

30 000 resenärer kan beröras av en eventuell strejk och den norska pilotföreningen hotar med att driva SAS i konkurs om de inte får igenom sina krav.

– Ja, otvivelaktigt. Om företaget inte klarar att förhålla sig till den skandinaviska modellen så anser vi att det är en aktör som inte har rätt att överleva, säger Roger Klokset, ledare för fackföreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF) till VG.

SAS: Absurt uttalande

Roger Klokset betonar att inte heller piloterna vill att strejken ska bli ett faktum men att facket inte anser att de har något val och att det handlar om en principiell kamp för grundläggande rättigheter för anställda i Norden.

Hotet om att driva SAS i konkurs säger Karin Nyman är ”absurt”.

– Det är ett fullständigt absurt uttalande. Vi befinner oss i en svår ekonomisk situation, vi måste ta oss igenom transformationsplanen. Att i det läget vi befinner oss i hota med konkurs, det är chockerande nonchalant.

Tidigare under dagen uttryckte även Svensk pilotförening på ett liknande sätt, om än inte fullt lika drastiskt.

”Svensk arbetsmarknad bygger på respekt för ingångna avtal och samarbete mellan parterna. En arbetsgivare som försöker att organisera sig bort från arbetsgivaransvar och ingångna avtal genom att starta brevlådeföretag har ingenting på svensk arbetsmarknad att göra och saknar existensberättigande”, säger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, i en skriftlig kommentar till TT.

LÄS OCKSÅ: Pilotstrejken rycker allt närmare

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.

Du kanske också gillar