Hem Ekonomi Nu kan du beställa nya Ford Ranger Raptor. Kostar från 669.900 kronor.

Nu kan du beställa nya Ford Ranger Raptor. Kostar från 669.900 kronor.

förbi admin
0 kommentar

I slutet av februari i år presenterade Ford en ny Raptor-version av pickupen Ranger. Nu kan du beställa den här i Sverige och i samma veva får vi reda på vad kalaset kommer att kosta. Från 669.900 kronor står det på prislappen och beställer du nu ska du få din bil från oktober och framåt.

För pengarna får du en arbetsbil med bra prestanda och som ska tåla tuffa tag. Den är utvecklad av Ford Performance och under huven sitter en EcoBoost-V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som ger 288 hästar. Man kan även få en dubbelturbomatad dieselmotor på 2,0 liter om man vill. Markfrigången är hög och i varje hörn sitter dämpare från Fox som tillsammans med sju olika körlägen gör att den här borde ta sig fram på de allra flesta ställen. Avgassystemet har även det fyra olika lägen för att du enkelt ska kunna välja hur mycket eller hur lite omgivningen ska uppmärksamma dig. Insidan har ett digitalt instrumentkluster och i mitten sitter en pekskärm på tolv tum med den senaste generationen av Fords infotainmentsystem.

ford.se

Bil, Ford,

Ford Ranger Raptor,

pris,

Sverige,

lansering,

orderböcker,

pickup

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen



















Bild till artikel





Bild till artikel





Bild till artikel





Bild till artikel





Bild till artikel





Bild till artikel





Bild till artikel





Bild till artikel













Nu är den här – Ford Ranger Raptor


Prestandapickis för den som gillar offroad-körning

Klart att även F-150:s småsyskon ska ha en Raptor-version och nu är den presenterad. Ranger Raptor har fokus på offroad-prestanda och under huven lurar en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,0 liter som ger 288 hästar och som har 491 newtonmeter i vridmoment. I andra länder, exempelvis Australien, bjuder dock motorn istället på 397 hästar och 583 newtonmeter. Bilen får även höjd markfrigång, längre fjädringsväg, vassare komponenter i upphängningen och ny fyrhjulsdrift med elektroniskt styrd diffspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer. Det finns sju stycken olika körlägen och avgassystemet har inte mindre än fyra olika inställningar att välja mellan – Quiet, Normal, Crawl och Baja. Utseendemässigt ser den även lite fräsigare ut jämfört med vanliga Raptor. Insidan får bland annat sportigare stolar, en digital instrumentpanel på 12,4 tum och ett infotainmentsystem med pekskärm på 12 tum. Kommer till Europa under årets sista kvartal, men något pris har vi tyvärr inte fått än.



Tumnagel

38.9°



Autotrader jämför Ford F-150 Raptor och Ram 1500 TRX


Vilken av superpickisarna ska man välja?

Fords Raptor-version av pickupen F-150 har länge varit herren på täppan. Men den platsen finns det fler som vill slåss om, exempelvis Ram med deras 1500 TRX. Så vilken ska man välja av dessa två testo-preppade pickisar? Autotrader testar och jämför i följande klipp.



Tumnagel

35.5°



Ford rullar ut Raptor-version av Bronco


Bitig!

Precis som vi har berättat tidigare är en Raptor-version av nya Ford Bronco på väg och idag var premiären för just denna. Bilen får förutom ett biffigare utseende en ännu högre markfrigång, fetare hjul, fräsigare utseende och en muskligare maskin under huven. Jämfört med vanliga Bronco så är denna 25 centimeter bredare och detta är tack vare de ganska så feta skärmbreddarna. Bilen mäter 4,85 meter på längden, 1,98 på höjden, 2,1 på bredden och väger in på 2,6 ton. Chassiet har man biffat upp på alla håll och kanter och det finns kraftiga hasplåtar både fram och bak som ska ta emot smällarna. Spårvidden har ökat med 21,8 centimeter och markfrigången med tolv centimeter. Under huven hittar vi en EcoBoost-V6:a på 3,0 liter som ska ge över 400 hästar. Till den kopplas det en tiostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Fyrhjulsdriften ska ha förbättrats för att klara tuffare tag, bland annat genom att lådan fått en stryktåligare koppling. Det finns sju stycken olika körlägen och ett nytt är Baja som är framtaget för “high-speed desert runs”. Inte mindre än fyra stycken olika ljudlägen på avgassystemet finns också. Orderböckerna öppnar i mars och priset börjar på 69.995 dollar – dubbelt så mycket som en vanlig instegs-Bronco alltså.



Tumnagel

45.2°



Du kanske också gillar