Hem Ekonomi Nytt sommardäck för lätta lastbilar

Nytt sommardäck för lätta lastbilar

förbi admin
0 kommentar
Bild: Continental

Nya Continental VanContact Ultra har specialutvecklats som ett sommardäck för leverans- och servicefordon.

VanContact Ultra kommer med viktiga egenskaper för ekonomisk körning, även i stadsmiljöer. Däcket ska ha lång livslängd, robust design, lågt däck/vägljud och lågt rullmotstånd vilket ska göra denna produkt till en vinnare när det kommer till hållbara lätta lastvagnsdäck. I år kommer Continental att tillverka 20 varianter av det nya Llv-däcket mellan 15 och 17 tum i diameter och för lastkapacitet på upp till 1 450 kg (loadindex 121); godkända för hastigheter upp till 210 km/h. Produktionen av de första VanContact Ultra-storlekarna startade i mars 2022.

Resor med lätta lastbilar i stadsmiljöer har ökat de senast åren, och experter förväntar sig en årlig tillväxt på 7 procent av “dörr-till-dörr”-leveranser fram till 2025  enligt BPEK, Bundesverband Paket- und Expresslogistik eV, juni 2021, en tysk handelsförening. Försäljningsvolymerna för transportfordon och däck ökar i takt med detta. Enligt den europeiska branschorganisationen ACEA i Europa ökade fordonsförsäljningen i detta segment med 40 procent enbart mellan 2014 och 2019. Försäljningsplattformen Alzura Tyre 24 rapporterar också en ökning av försäljningen av lätta lastvagnsdäck med 20 procent under de första fem månaderna förra året, jämfört med föregående år

Förutom att ge den bästa säkerheten fokuserade däckutvecklingen främst på hållbarhet. Till exempel använder Continental den senaste generationen funktionaliserade polymerer i sin sammansättning, för att kombinera lång livslängd, lägsta möjliga rullmotstånd och robusthet. Den stängda yttre skuldran som visas på slitbanedesignen tjänar också däckets långa livslängd genom att hålla däcket och vägbullret särskilt lågt..

För att förhindra att däck skadas av stenar som fastnar i deras slitbaneskåror, är “stenstoppar” fästa i de två yttre spåren, vilket förhindrar att tänderna griper in mellan gummit och stenarna och ser till att föremål som tränger in snabbt skjuts ut. De förstärkta sidoväggarna är ett annat sätt med vilket nya VanContact Ultra görs så robust som möjligt. De använder block för att skydda de känsliga sidorna av däcket mot skador från kontakt med trottoarkanten, vilket ofta är oundvikligt vid leverans i tätorter.

Nya VanContact Ultra uppnådde följande EU-däckmärkningscertifiering: betyget “B” i rullmotstånd, högsta klass “A” för bromssträcka på vått underlag och ett “B” för rullljud.

Du kanske också gillar