Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har flera västerländska varumärken, däribland Ikea, Nike och Zara, stoppat sin verksamhet i Ryssland. Till dessa hör även svenska H&M som under veckan öppnade butiksdörrarna en sista gång för att sälja av lagret.
Långa köer sågs utanför H&M-butikerna i bland andra Moskvas köpcentrum Aviapark och vid köpcentret Metropolis.
– Det håller på att stänga, det är därför vi står här, säger kunden Irina till Reuters.
– Jag ska köpa vad som helst.
En annan shoppare, Ekaterina, intervjuas av tidningen.
– Tråkigt nog är anledningen till att allt detta händer hemsk.
H&M: ”Efter noggrant övervägande”
Ryssland är H&M:s sjätte största marknad. En nedstängning kommer kosta företaget omkring två miljarder svenska kronor och påverkar 6 000 anställda.
– Efter noggrant övervägande ser vi det som omöjligt, med den rådande situationen, att fortsätta vår verksamhet i Ryssland, sa H&M:s vd Helena Helmersson förra månaden, enligt The Guardian.
– Vi är ledsna över den inverkan detta kommer att ha på våra kolleger, tillade hon.
Enligt H&M ska de flesta av företagets ryska butiker hålla öppet under augusti eller september, men endast ”under en begränsad tid tills majoriteten av det återstående lagret har sålts”.
H&M, som öppnade i Ryssland 2009 och äger klädmärken som Monki, Weekday och Cos, pausade sin ryska verksamhet i början av mars efter västerländska sanktioner mot Moskva. I mitten av juli beslutade man att lämna landet permanent, då kriget fortsatte och striderna flyttade till östra Ukraina.