Hem Ekonomi SAS bävar – pilotstrejk under högsäsongen: ”fruktansvärt”

SAS bävar – pilotstrejk under högsäsongen: ”fruktansvärt”

förbi admin
0 kommentar

Klockan 21.55 avgår dygnets sista flyg från terminal 5 på Arlanda till Landvetter i Göteborg. Och det kan vara det sista SAS-planet som lyfter på länge.

Medan förhandlingarna mellan pilotfacket och SAS representanter pågår in i det sista oroar sig passagerarna för att få sina flyg i helgen inställda. Vid midnatt natten mot lördag bryter den strejk ut som pilotfacket varslat om med anledning av den pågående kollektivavtalsförhandlingen. Karin Nyman som är kommunikationsdirektör på SAS säger att en strejk under flygindustrins högsäsong vore förödande.

– Vi gör allt vi kan för att få till en gemensam lösning. Vår enda ambition är att passagerare inte ska sättas i en situation där de inte kan komma iväg. En strejk vore fruktansvärt för dem, säger Karin Nyman.

– Vi blir nedringda av oroliga passagerare, säger Karin Nyman som är kommunikationsdirektör på SAS.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

En strejk i maj eller september skulle inte varit alls lika kännbar. Men under semestermånader som juni och juli är flygen fullbokade. SAS har runt 30 000 passagerare om dagen som kan få sina semesterplaner grusade.

– För passagerarna blir det svårt att boka om med något annat företag – våra konkurrenter är fullbokade även dom, säger Karin Nyman.

Passagerare som DN talat med vittnar om att deras flyg har blivit inställda. Men det har ingenting med strejkvarslet att göra, menar SAS. Det är snarare på grund av att flygbolaget ansträngs ytterligare av sjukdomar i personalstyrkan.

– Det är stökigt just nu. Det är många fler än vanligt sjuka i personalen så vi har brist på besättning och vi har ingen ledig kapacitet i systemet, säger hon.

Karin Nyman vill inte kommentera förhandlingarna med fackförbundet.

– Men vi blir nedringda av oroliga passagerare som undrar om de kommer att kunna åka iväg. Det är inte vi som varslat om strejk, säger Karin Nyman.

Inte heller Svensk Pilotförening vill kommentera förhandlingarna. Men enligt medlaren Jan Sjölin så är läget åtminstone inte helt låst.

– Om vi inte upplevde att det var någon mening i det här så hade vi slagit vantarna i bordet för länge sedan. Vi tycker att det är meningsfullt naturligtvis, säger han.

Ett framsteg enligt honom är att parterna sedan början av veckan förhandlar direkt med varandra, i stället för att göra det genom medlarna som man har gjort tidigare. De är dock fortfarande på plats och redo att rycka in när det behövs.

– Nu försöker vi bara gjuta lite olja när det gnisslar, säger Sjölin.

Ordföranden för den norska fackföreningen Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, har gått ut hårt och uppgav på torsdagskvällen för VG att han är redo att driva SAS i konkurs om företagsledningen inte ger med sig.

Från svensk och dansk sida har tongångarna från facken varit mer återhållsamma.

DN har sökt Svensk Pilotförening gällande uttalandet från den norska kollegan utan att få någon kommentar. Till nyhetsbyrån TT säger det svenska fackets presstalesperson Rebecca Rosenvinge att man har noterat uttalandet och att ordföranden Martin Lindgren har varit i kontakt med det norska förbundet, men hon vill inte kommenterar saken i övrigt.

Enligt Jan Sjölin ska de olika tonlägena inte nödvändigtvis tolkas som att förhandlingarna går olika för pilotfacken.

– Än så länge kan man nog uttrycka det som att det är en enhetlig process som parterna efter bästa förmåga försöker samordna. Alla inblandade är ju intresserade av att det ska vara en enhetlig process, säger han.

När tidsfristen förlängdes i tisdags så var det efter att medlarna övertalade pilotfacken att frivilligt skjuta på sina stridsåtgärder, uppger Jan Sjölin.

Om en sådan övertalningskampanj kan bli aktuell igen vill han inte spekulera i, men teoretiskt så är det möjligt.

– Det kan pågå hur länge som helst tills någon ruttnar. Rent teoretiskt. Men chansen minskar ju för varje gång, säger Jan Sjölin.

Deadline för förhandlingarna är precis som senast satt till midnatt. Nås ingen uppgörelse då tas cirka 900 piloter ut i strejk med omedelbar verkan.

Enligt SAS skulle det drabba mellan 200 och 250 avgångar och upp till 30 000 passagerare för varje dag som strejken pågår. Pilotföreningen har bedömt att det handlar om 45 000 passagerare om dagen.

En eventuell strejk drabbar dock endast avgångar som flygs av det man kan kalla för gamla SAS, eller SAS SK. De två nya dotterbolagen – SAS Link och SAS Connect – flyger som vanligt och det gör även de underleverantörer som SAS hyr in på vissa rutter. Exakt vilka avgångar det handlar om framgår på flygbolagets hemsida.

Läs mer: Mycket återstår i SAS räddningsprojekt

Du kanske också gillar