Hem Ekonomi SJ:s vd Monica Lingegård självkritisk om sommarens tågresor

SJ:s vd Monica Lingegård självkritisk om sommarens tågresor

förbi admin
0 kommentar

SJ är uppe på samma nivåer som 2019, både när det gäller intäkter och hur många tåg som rullar. Men under sommaren har det mesta handlat om att upp emot 30 avgångar om dagen har blivit inställda.

– Vi har mycket att lära och våra resenärer förtjänar en mycket bättre leverans. Samtidigt så har majoriteten av störningarna haft med infrastrukturen att göra, men det är vårt ansvar att man som resenär blir hanterad på ett bra sätt och där behöver vi satsa mer.

Hon uppskattar att problemen med infrastruktur står för ungefär 75 procent av störningarna och 25 procent är SJ själva. En del av de egna problemen beror på fordonsutmaningar. De höga temperaturerna har bland annat gjort att vissa X2000-tåg inte har kunnat gå under sommaren.

Men det råder också en brist på personal i branschen, särskilt lokförare. Enligt Monica Lingegård orsakade det endast 3 procent av störningarna, men hon är tydlig med att det är en sak som måste lösas.

– När vi lanserade vårt planeringssystem i november fick vi ett brutalt uppvaknande. Vi insåg att vi inte var tillräckligt bra på att planera och schemalägga. Branschen som helhet har vant sig vid att planera på väldigt kort sikt och det duger inte, varken för våra resenärer eller våra medarbetare.

Tidigare i sommar rapporterade Ekot om hur facket kritiserade SJ. Man menade att arbetsmiljön var dålig och att schemaläggningen var den främsta orsaken. Monica Lingegård berättar att man nu kommer ta ett omtag för att förändra hur man jobbar. Och målet är att bli den bästa arbetsgivaren i branschen.

– Det kommer kräva en stor insats. Men utan nöjda medarbetare kommer vi aldrig kunna leverera en bra resenärsupplevelse eller köra 100 procent av allt vi vill köra.

En del i satsningen är att utbilda nya lokförare. I höst börjar omkring 70 personer på SJ:s lokförarutbildning. Eleverna får lön och även en jobbgaranti om man klarar utbildningen.

– Det här kommer vi fortsätta med tills vi känner att vi kan köra all den trafik vi vill köra. Men sedan finns det såklart andra begränsningar också.

”Jag tycker det svenska folket har varit tydliga: vi vill åka tåg, men snälla gör det enklare för oss.”

Foto: Hossein Salmanzadeh

En av utmaningarna man har är Trafikverkets framförhållning. Om en avgång påverkas av ett banarbete ska Trafikverket meddela operatören senast 18 veckor innan, vilket man inte har gjort det senaste året.

– Vi har avgångar i slutet på augusti och september som vi inte kan släppa än för att vi inte vet om vi kan köra dem. Det duger naturligtvis inte och påverkar våra resenärer jättemycket.

Att SJ är tillbaka på samma nivåer intäktsmässigt som innan pandemin gör att man kommer kunna satsa och göra investeringar i verksamheten. 19 miljarder ska investeras i bland annat fordonsflottan, den egna lokförarutbildningen och en ny biljettplattform.

– Det är viktigt för oss eftersom vi, framför allt efter en sådan här sommar, kan se att en utbudsökning är kritisk.

SJ kommer inte höja biljettpriserna på grund av inflationen under 2022. Att biljetterna ibland upplevs som dyrare menar Monica Lingegård beror på den höga efterfrågan.

– Våra största kostnader är löner som inte har påverkats av inflationen än. Därefter är det fordonsunderhåll och energi men det är reglerat för 2022 så det har inte slagit än. Men det finns ju en eftersläpning, så över tid kommer det ju påverka.

Monica Lingegård klippte bandet när SJ invigde nya X2000-tåg i november 2021.

Monica Lingegård klippte bandet när SJ invigde nya X2000-tåg i november 2021.

Foto: Miranda Solvang

Affärsresandet ser ut att öka under hösten. En evig fråga för tågoperatörerna är uppkopplingen ombord. På sina nya X2000-tåg har SJ radiotransparanta fönster som de även kommer sätta in på andra tågtyper.

– Vi har också jobbat mot politiken och Post- och telestyrelsen gällande den kommande 5G-upphandlingen. Där vill vi att man ska ställa krav på både täckning och kapacitet utmed stambanorna.

Hon menar att det krävs en kraftsamling hos branschen, politiken och Trafikverket för att komma till rätta med alla de problem som finns.

– Jag tycker det svenska folket har varit tydliga: vi vill åka tåg, men snälla gör det enklare för oss. En del av det bidrar SJ med och det kommer vi göra ännu mer framåt.

DN söker Trafikverket för en kommentar.

Du kanske också gillar