Hem Ekonomi Skistars löfte: Inga höjda liftpriser trots inflation

Skistars löfte: Inga höjda liftpriser trots inflation

förbi admin
0 kommentar

Hemestertrenden fortsätter i vinter. Åtminstone om man ska tro Skistar, som i tisdagens bokslutskommuniké noterar en ökning i antalet bokningar med sju procent kommande vinter jämfört med före pandemin.

Tittar man däremot på hur bokningsläget såg ut förra året har antalet bokningar sjunkit med tio procent. Det hänger delvis ihop med en kalendereffekt, hävdar Stefan Sjöstrand.

– I år är det arbetsgivarjul så julafton är en lördag och vi måste ha bytesdagar på måndag så hela veckan ett försvinner för oss. Av de här tio procenten så härrör 70 procent av tappet till kalendern. Det andra vi inte kan påverka är vädret, säger han.

DN har tidigare skrivit om hur flera skidanläggningar i vinter känner oro inför elkostnaderna. Till dessa hör inte Skistar som köper in elen över fyraårsperioder. Därför kommer bolaget inte att påverkas nämnvärt av de stigande elpriserna.



Foto: Skistar

Samtidigt drivs den för Skistar positiva utvecklingen på av en svensk krona som tappat under året.

– Vår erfarenhet från tidigare lågkonjunkturer är att vi ser små korrelationer i besök kopplat till konjunkturen. Däremot ser vi en stark korrelation kopplad till en svag valuta. Dels att svenskar inte vill åka utomlands för att det är dyrt och dels att vi får fler inkommande utländska gäster. För oss är det en positiv dubbeleffekt, säger Stefan Sjöstrand.

– Varje gång vi har haft en svag krona som vi har just nu så drabbar den oss positivt. Det är jag såklart glad över, sen har jag förståelse för att man som privatperson är orolig för elpriserna. Men där har vi valt att portföljförvalta våra elpriser och har gjort det sedan 2018. Det gör ju att vi känner oss väldigt nöjda i dag, fortsätter han.

I somras justerade Skistar upp priserna på liftkort till sina anläggningar. Sjöstrand hävdar att det rörde sig om en liten höjning, hur mycket kan han däremot inte säga eftersom priserna skiljer sig åt beroende på liftkort, anläggningar, vecka och när bokningen görs. Däremot är fler prisökningar inte aktuellt, trots stigande inflation.

– Nej, man ska känna sig trygg när man bokar med Skistar. Vi har gjort det många är oroliga för och säkrat elen. Därför känner jag mig trygg och säker med det.

Ni valde att dubbla utdelningen till aktieägarna. Varför?

– Vi hade en utdelning i fjol på 1,5 nu delar man ut tre kronor. Vi gör vårt bästa resultat någonsin, 866 miljoner före skatt. Det är självklart att aktieägarna ska ta del av det fina resultatet.

Stefan Sjöstrand tog över Skistar-rodret som vd i början av mars 2020. Den första tiden blev turbulent med en avbruten skidsäsong och därefter en säsong med stängda gränser mellan Sverige och Norge.

– Sen hade vi ett rekordår i fjol där vi såg 7 procent nya skidåkare vilket vi inte har haft sen Ingemar Stenmarks tid. Det visar att semester i fjällvärlden har blivit mer populärt än någonsin. Det har varit lite dubbelt, men jag är förhoppningsfull över framtiden, säger han.

Läs mer:

Bättre bokningsläge för Skistar

Rekordvinst för Skistar

Du kanske också gillar