Hem Ekonomi Spanska elmotorcykeln dyr men suverän på vägen

Spanska elmotorcykeln dyr men suverän på vägen

förbi admin
0 kommentar

Elmopeden har blivit allt vanligare – men fordonstypen har sina brister. Som med allt eldrivet pratas det räckvidd men i mopedens fall är också topphastigheten på 45 kilometer i timmen ett hinder om man behöver leta sig ut på större vägar.

Nu kommer det mer kraftfulla skotrar med högre topphastighet och vi testar två sådana – den här veckan är det spanska Seat Mó och nästa vecka plockar vi ut den kinesiska motorcykeln Niu MQI GT Evo.

De är bägge lätta motorcyklar som man lite slarvigt att kalla eldrivna 125-kubikare.

Seat Mó är i grunden en kopia av den spanskbyggda elskotern Silence S01, vilket avslöjas på armen till bakhjulet där motorcykelns ”rätta” namn kan ses.

Bild 1 av 2
Jättebatteri med inbyggd ”kärra” i Seat Mó.Ringen visar batteriets laddning.

Foto: Patrik Lindgren

Bild 2 av 2
Billigt eller befriande enkelt. Testlaget har olika synpunkter på Seats display.

Foto: Patrik Lindgren


På Seat Mó sitter vi bra även om det inte finns så mycket plats för fötterna. Instrumenteringen är av LCD-typ och ser vid en första anblick billig ut men all information man behöver finns där utan tjafs, vilket flera i testlaget gillar.

Lika enkelt och entydigt är det med nyckeln – som bara är just en nyckel. Mó har dock en app som är i samma liga som marknadsledande Niu. Här kan du låsa och låsa upp, starta motorcykeln och ha koll på körning, laddning och service.

På vägen får Mó höga poäng. Den sju kilowatt starka motorn ger en hisnande acceleration. Stora hjul och ett batteri som är lågt placerat ger en väghållning som är suverän. Fattas bara då batteriet är en pjäs på 41 kilo och som tas ur med hjälp av utfällbara hjul och handtag. Under sadeln ryms det trots batteriets storlek två hjälmar.

Bild 1 av 2
Hela två hjälmar får plats under Seatens sadel.

Foto: Patrik Lindgren

Bild 2 av 2
Seat (till faktarutan)

Foto: Patrik Lindgren


Men minus finns. Mó går hårt över ojämnheter och spannet mellan gaspådrag och bromskraftsåtervinning är svårkontrollerat. Blinkersljudet får mycket kritik. I testprotokollet liknas det vid ljudet av en lastbil som backar.

Hur är det med räckvidden då? Att mäta den är vanskligt. I sina topplägen med maxhastigheter kring 100 kilometer i timmen slukar motorcykeln energi i rasande fart och rekommendationen från både tillverkare och oss är att mest köra på mellanläget – vilket innebär maximalt 75 och 80 kilometer i timmen. När Seat Mó har 20 procent av batterikapaciteten kvar är det mellanläget som gäller. Testförbrukningen omfattar stadskörning med snabba uppväxlingar i högre hastigheter.

Seat Mó må glänsa i testet men hoppar över målet. Den är i det närmaste en fullfjädrad eldriven motorcykel men är på tok för dyr – 74 900 kronor.

Men vill du ha så mycket elmotorcykel som möjligt och har en tjock plånbok så väljer du Seat.

Du kanske också gillar