Hem Ekonomi Test av bildäck: De är bäst på olika väglag

Test av bildäck: De är bäst på olika väglag

förbi admin
0 kommentar

Vintern närmar sig. Årets stora vinterdäckstest är avklarat och resultaten ger en jämnare topp än på mycket länge. Tre dubbdäck och ett nordiskt dubbfritt däck presterar sammantaget på högst nivå. Dubbdäcket Michelin X-Ice North 4 klarar utmaningarna bäst av alla.

Det är tydligt att is- och snöprestanda prioriteras – den franska tillverkarens däck greppar på ett sätt som gör bilen lättkörd även i de svåraste situationerna. Du som förare kan aldrig ha för mycket grepp att förfoga över i en kritisk situation. Men samtidigt är det svårt att säga när en kritisk situation dyker upp. Blir det på förrädisk is, eller blir det på blöt väg i motljus på senvintern?

Vårt testlags samlade erfarenhet på området ger det tydliga svaret – inget däck klarar av att vara bäst på allt. Det är hittills en omöjlighet, något som blir tydligt när vi betraktar resultaten från årets stora vinterdäcktest i detalj.



Foto: Patrik Lindgren

Dubbdäcken har hittills stått för ungefär 65 procent av vinterdäcksmarknaden i Sverige. De är som bäst när vägarna är som mest vintriga. Is och snö är paradgrenarna. Men dubbdäcken är inte ensamma om att erbjuda detta. Det allra bästa nordiska dubbfria däcken, i det här fallet tyska Continental ContiVikingContact 7, erbjuder lika bra grepp på skrovlig is och snö som de bästa dubbdäcken.

Båda dessa däcktyper klarar barmark, och framförallt våta vägar, sämre. Lika bra som nordiska dubbfria Continental ContiVikingContact 7 är på is och snö, lika dåligt är det på våta vägar. Där tar de så kallade ”mellaneuropeiska” dubbfria däcken en enkel seger. De är utvecklade för just våta vägar och slask, de är betydligt hårdare i sin konstruktion och påminner på många sätt om sommardäck i sitt uppträdande. De är ett dåligt val om du vill ha bra grepp på is och snö. Men om du kör mycket på de största vägarna från Mälardalen och söderut – då kan den här däcktypen vara ett alternativ för dig.

Något som är bra för däckköparen att veta är att effekterna av Rysslands invasion i Ukraina har blivit enorma för däckindustrin – allra mest gällande nordiska vinterdäck. Främst dubbdäck men även nordiska dubbfria.

För att testa hur bilen klarar vått underlag används en spårbunden bil, kontrollerad väta och alltid samma vattendjup.



Foto: Patrik Lindgren

Många av världens största och mest välkända varumärken inom däckindustrin har nämligen haft stor produktionskapacitet av dessa två däcktyper i Ryssland. Med betoning på har haft, för sedan i våras står fabrikerna stilla. Den finska däcktillverkaren Nokian förlitade sig mycket på fabriken i St Petersburg, Continental har tillverkat stor del av sin totala kapacitet av dubbade och nordiska dubbfria däck i Ryssland liksom bland annat Michelin och Pirelli.

Därför väcktes redan tidigt i våras frågor om en eventuell brist på däck inför årets vinterdäcksäsong.

– Vår bild är att branschen ligger bättre till än farhågorna, kanske främst då man har visat på stor kreativitet för att lösa problemen, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.

– De signaler jag får från våra medlemmar ger inte bilden av någon katastrof och alla de stora aktörerna ska ha god tillgång. Visst kan det bli en kortsiktig förskjutning mot fler dubbfria däck och kanske kommer man i vissa fall inte att kunna köpa precis den däckmodell man vill ha – men det kommer att finnas däck att köpa på den svenska marknaden, menar Fredrik Ardefors.

Vi har testat vinterdäck med dimensionen 225/50 R17.



Foto: Patrik Lindgren

Samtidigt stiger priser på råvaror, energi och transporter, vilket redan har gjort däck rejält mycket dyrare än vid samma tid för ett år sedan.

– Priserna har i snitt ökat med runt 20 procent gentemot slutkund sedan samma period ifjol och vi ser att kostnaden för råvaror står för den största ökningen, säger Tron Gulbrandsen, chef för Nokian Tyres i Sverige och Norge.

Exakt hur mycket marknaden kommer att påverkas återstår att se, men vårt råd är att du ser över dina däck redan i dag och sedan köper direkt om du behöver nya däck. För att vara på den säkra sidan.

Bild 1 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 2 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 3 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 4 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 5 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 6 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 7 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 8 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 9 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 10 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 11 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 12 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 13 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 14 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 15 av 16

Foto: Patrik Lindgren

Bild 16 av 16

Foto: Patrik Lindgren


Du kanske också gillar