Hem Ekonomi Trots löftet – även SAS Connect-flyg ställs in

Trots löftet – även SAS Connect-flyg ställs in

förbi admin
0 kommentar

Ända sedan SAS-piloterna gick ut i strejk måndag 4 juli har mellan 200 och 250 flyg ställts in varje dag. Men det gäller endast flygningar med SAS moderbolag. Resenärer med SAS Link, SAS Connect eller något av partnerbolagen Air Baltic, CityJet och XFly har kunnat pusta ut – deras flyg kommer inte påverkas av strejken, skriver SAS på sin hemsida.

Men bara under den gångna helgen har fyra XFly-flyg och sex SAS Connect-avgångar ställts in från Arlanda, vilket fått både en och tre resenärer att höja på ögonbrynen.

”Har ställts in av andra skäl”

De inställda flygen har dock ingenting med strejken att göra, menar Karin Nyman:

– De här flygen har ställts in av andra skäl. På något flyg var det personalbrist, eller så kan det vara tekniska problem eller förseningar, säger Karin Nyman.

Karin Nyman är kommunikationsdirektör på SAS.

Foto: STEFAN JERREVÅNG/TT / TT NYHETSBYRÅN

De många inställda flygen sätter högt tryck på SAS kundtjänst.

– Det är enormt många som kontaktar oss. Det har varierat mellan 10 000 och 30 000 samtal på en dag. Vi försöker på alla sätt vi kan, men är så ledsna att vi inte kan ta emot alla samtal, säger Karin Nyman.

16 000 inställda flyg

Och de är inte de enda som har problem. Runt om i Europa har nästan 16 000 flyg ställts in i augusti till följd av personalbrist och olika strejker.

– Det är väldigt besvärligt generellt. Hela flygindustrin har en väldigt tuff sommar, säger Karin Nyman.

LÄS MER: Premium SAS-flygen som ställs in på grund av strejken
LÄS MER: Premium Svaren på de vanligaste frågorna i SAS-strejken
LÄS MER: Resekaoset fortsätter: 16 000 flyg inställda

Du kanske också gillar