Hem Ekonomi Vendre utmanar med Sverige-fokuserad e-handelsplattform

Vendre utmanar med Sverige-fokuserad e-handelsplattform

förbi admin
0 kommentar

Karl Kihlbom är vd på e-handelsplattformen Vendre som har valt att nischa sig hårt mot svenska bolag med tillväxtambitioner. Kunderna är både b2b- och b2c-bolag som ligger på mellan 10 och 500 miljoner kronor i intäkter. 

Med det fokuset och en nyligen genomfört SaaS-resa har bolaget ökat sina återkommande intäkter från 8,3 miljoner kronor i oktober förra året till drygt 12 miljoner i år.

Det är en ökning på 44 procent och det är också ungefär det bolaget vill ligga i tillväxten även framåt. Men Karl Kihlbom vill helst se att bolaget ska ha återkommande intäkter på runt 70 procent, och att de ska fortsätta erbjuda olika professional services (tjänster som inte är produkt reds.anm).

“Jag tror inte att 100 procent återkommande intäkter är något för alla. Som SaaS-bolag kan man också ha en stolthet i sina professional services. Det är något som är bra för kunden och som vi jobbar mycket med”, säger han till Breakit.

Fokusområden för Vendre just nu är att öka sin tillväxt inom de återkommande intäkterna, liksom att ha en hög retention och kundnöjdhet. 

Hur gör ni kunden nöjd?

“Man ska mäta sin support och se till att ha höga betyg i supporten. Det är en ren hygienfaktor. Men nästa steg är att faktiskt prata med kunderna, se hur de använder produkten om de använder alla funktioner och om det finns återkommande störmoment som man kan ta bort.”

Och vad får kunden att stanna?

“Vi har lagt otroligt mycket investeringar på dokumentation och support. Nästan alla kunder sitter med liknande problem. Då gör vi film om det eller webinars med en partner och ser till att det finns bra innehåll att kommunicera. Det är nog en av våra bättre investeringar att bygga upp en riktigt bra dokumentation och en bra rutin för support. Det glömmer man enkelt bort annars när man utvecklar programvara. Frälsningen ligger alltid i nästa lansering, när man kanske ska dokumentera det man har och vara stolt över det.”

Vendre grundades för 15 år sedan och har hittills inte tagit in något externt kapital. Idag har bolaget omkring 30 anställda och arbetar med kunder som Ur och penn, Geggamoja och Weard.

Under 2021 omsatte Vendre totalt 16,9 miljoner kronor med ett resultat strax under nollan, ett avbrott för bolaget som annars visat upp svarta siffror. Under 2022 är målet att omsätta strax över 23 miljoner.

“Förra året var planen att ligga kring nollan för att ta ett kliv i produktifieringen. I år ska vi landa någonstans på en marginal kring 5 och 10 procent. Vi vill också visa mot våra kunder och medarbetare att de kan vara trygga i att vi har en lönsamhet och att vi är en stabil partner.”

Du kanske också gillar