Viihtyisät toimitilamme tarjoavat loistavat puitteet lähitöille. Toki työt sujuvat hybridimallissamme mutkattomasti myös kotitoimistolta käsin. Arjen tasapainoa tukevat myös kattavat henkilöstöetumme sekä aktiivinen virkistystoimintamme.
Kappale on aidosta työpaikkailmoituksesta. Eikä epäilystä, että se ei pitäisi paikkaansa.
Mutta uusi ilmiö työpaikoilla ja työpaikkailmoituksissa on flexwashing eli joustopesu. Siis vähän kuin yritysten viherpesu, joka tarkoittaa pinnallista ympäristöystävällisyyttä, joka ei ulotu mainontaa tai puheita pidemmälle.
Joustavaa työtä koskeva arvopesu on sitä, että työnantaja antaa katteettomia lupauksia joustavan työn mahdollisuudesta työntekijöille tai rekrytoitaville. Remoten kyselyyn vastanneista 69 prosenttia sanoo, että heidän työnantajansa ovat antaneet väärää tietoa tai turhia lupauksia yrityksen joustavan työn mallista.
Vastaavaa kertovat myös kuulokkeita ja etätyölaitteita tekevän Jabran kyselyt.
– Vuonna 2022 huomasimme termin flexwashing, kun hahmottelimme, että työnteko on muuttumassa, sanoo Jabran Antti Valtonen.
– Yritykset tietävät, että keskivertotyöntekijä haluaa tehdä vapaasti töitä. Siksi ne mainostavat, että meillä on vapaa työpolitiikkaa. Totuus on kuitenkin se, mitä tuoreimmat kotimaiset tutkimuksetkin tukevat. Siis että se ei ole välttämättä niin vapaata kuin annetaan ymmärtää.
Vapaus koskee vain joitakin
Monissa yrityksissä etä- ja hybridityön käytännöt ovat vielä keskeneräisiä ja niitä saatetaan muuttaa lennosta ilman riittävää suunnittelua. Toimistolle vaaditaan tulemaan, jotta näyttäisi ahkeralta.
Valtonen huomauttaa, että nuoremmat sukupolvet, erityisesti Z-sukupolvi, arvostavat työelämässä vapautta enemmän kuin vanhemmat työntekijät. Siksi hän arvioi, että siirtymä kohti joustavia työskentelymalleja tulee jatkumaan, kun nuoremmat työntekijät asettavat korkeammat vaatimukset vapaudelle.
Toisaalta tutkimusten mukaan juuri nuoret työntekijät kaipaavat eniten joustoa. Ja toinen ryhmä ovat pienten lasten vanhemmat.
Valtonen peräänkuuluttaa lainsäädännön tärkeyttä, joka tukisi tällaista joustavaa työntekoa. Hän arvelee, että yritykset, jotka tarjoavat työntekijöilleen aidosti vapaan työnteon, onnistuvat parhaiten houkuttelemaan ja pitämään motivoituneita ja tuottavia työntekijöitä.
Etätyö on tullut toki jäädäkseen
Etätyön mahdollistavien yritysten määrä työpaikkailmoituksissa on lisääntynyt valtavasti, jos verrataan koronapandemiaa edeltävään aikaan.
Esimerkiksi Duunitorin työpaikkailmoituksissa etätyömahdollisuuksien kehityksenvoi nähdä näin:
Duunitorin konsultti Antti Hyrkäs sanoo, että etätyön tarjoaminen on noussut tärkeäksi kilpailuvaltiksi työnantajille, kun yritykset pyrkivät houkuttelemaan ja pitämään osaavaa työvoimaa.
Työnhakijakyselyissä etätyömahdollisuudet sekä työelämän joustot nousevat toistuvasti esiin yhtenä tärkeimmistä tekijöistä työpaikkaa valitessa. Vaikka etätyömahdollisuuksien puute ei olekaan irtisanoutumisen yleisin syy, sen puute voi vaikuttaa työnantajan vetovoimaan.
– Koronapandemiaa edeltävään aikaan verrattuna etätyötä tarjoavien ilmoitusten määrä on yli kolminkertaistunut, Hyrkäs sanoo.
Etätyömahdollisuuksia tarjoavat pääasiassa toimistotyöt, kuten myyntineuvottelijan, ohjelmistokehittäjän ja lääkärin tehtävät.
Myös Hyrkäs sanoo, että heidän kyselyissään näkyy se, että erityisesti perheelliset työntekijät arvostavat joustoa, ja se näkyy myös ikäryhmien välisissä eroissa: 35–49-vuotiaista 40 prosenttia pitää etätyömahdollisuutta erittäin tärkeänä.
Flexwashing, eli joustojen lupaaminen enemmän kuin niitä todellisuudessa tarjotaan, on ilmiö, jonka Hyrkäskin tunnistaa. Hän sanoo, että ei ole siihen juuri ilmoituksissa törmännyt.
– Sen sijaan työnantajien olisi hyvä tarkastella, miten joustot toteutuvat eri osastojen ja ikäryhmien välillä. Eli saavatko vain vanhemmat työntekijät ja perheelliset joustoja, vai koskevatko ne kaikkia, Hyrkäs sanoo.
Hän arvio, että etätyön ja joustojen merkitys työelämässä kasvaa edelleen, mutta nyt on ehkä saavutettu piste, jossa työnantajat ja työntekijät pohtivat, mikä on sopiva määrä joustoa tulevaisuudessa.