Lakot jatkuvat tänään perjantaina, kun Ilmailualan unioni järjestää neljän tunnin työnseisauksen. Perjantain lakkoa seuraavat kolme samankaltaista työtaistelutoimea.
- Hannu Tikkala
- Linda Pelkonen
Lentoliikennealalla koetaan jälleen yksi lakko tänään perjantaina, kun Ilmailualan unioni IAU lakkoilee neljän tunnin ajan maapalveluissa. Finnair peruu noin 110 lentoa työtaistelutoimien takia ja siirtää asiakkaita vaihtoehtoisille lennoille.
Lentoliikenteen neuvottelut ovat jumiutuneet todella pahasti tällä neuvottelukierroksella. Finnairin lentäjät ovat olleet sopimuksettomassa tilassa viime vuoden lokakuun alusta lähtien ja työehtoriitaa soviteltiin keväällä useita kuukausia valtakunnansovittelijan toimistolla.
Työehtoriitojen taustalta löytyy monimutkainen vyyhti, jossa on kyse kolmesta eri työehtoriidasta. Yle keräsi yhteen syyt, miksi neuvottelut ovat venyneet niin pitkään.
Finnairin maapalvelut lakkoilevat
Finnairin maapalveluissa on odotettavissa neljä lakkoa, jotka peruuttavat satoja lentoja. Lyhykäisyydessään osapuolet kiistelevät rahasta.
Työntekijöitä edustava IAU sanoo, että Finnairin työntekijät ovat jääneet aiempina vuosina muiden alojen palkankorotuksista jälkeen ja nyt heidän olisi aika saada kompensaatio joustamisesta.
IAU viittaa koronakriisiin ja Ukrainan sotaan, jotka molemmat haittasivat merkittävästi Finnairin toimintaa. Näiden kriisien takia Finnairin työntekijät joustivat palkankorotusvaatimuksissa aiemmin.
IAU:n laskelmien mukaan Finnairin työntekijät saivat 6,4 prosentin palkankorotukset vuosina 2020–2024, kun vientialoilla palkat kasvoivat 10,4 prosentilla. IAU:n mukaan maapalveluiden työntekijät eivät saaneet lainkaan palkankorotuksia vuosina 2021 ja 2022.
Työnantajapuoli ei näe syytä, miksi aiemmin sovittuihin palkankorotuksiin pitäisi palata tällä neuvottelukierroksella. Tosin sovittelijan ehdotukseen oli kirjattu kohta, jonka mukaan palkankorotuksista voidaan neuvotella paikallisesti. Mikäli paikalliseen sopimukseen ei päästäisi, palkankorotukset noudattelisivat yleistä linjaa.
Tämä ei työntekijöille riitä, koska neuvotteluvalta tässä tilanteessa olisi työantajalla.
Lentäjien neuvottelut jatkuvat
Finnairin lentäjien työtaistelutoimet ovat aiheuttaneet päänvaivaa matkustajille Suomessa. Lentäjiä edustava Suomen liikennelentäjien liitto (SLL) on pyrkinyt vauhdittamaan työehtoneuvotteluita erityisesti varallaolo-, ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla.
Ennen työntekijöiden painostustoimia työnantaja ilmoitti lentäjiä koskevasta työsulusta tammikuussa, jotta neuvottelut siirtyisivät valtakunnansovittelijan toimistolle.
Työnantajia edustavan Paltan mukaan noin 1 600 lentoa on tähän mennessä jouduttu perumaan lentäjien työtaistelutoimien takia.
Lentäjiä hiertää hyvin samanlainen tilanne kuin maapalveluiden henkilökuntaa. Lentäjät nostavat esille yhtiön kaksoiskriisin, eli koronakriisin ja Ukrainan sodan. Koronakriisi pysäytti lentoliikenteen ja Ukrainan sodan takia Finnair ei voinut enää lentää Venäjän yli Aasiaan.
Paltan mukaan lentäjät ovat vaatineet neuvotteluissa yli kymmenen prosentin palkankorotuksia ja muita parannuksia työehtoihin. Tällainen palkankorotus olisi merkittävästi korkeampi kuin vientialoilla, jotka sopivat 7,8 prosentin korotuksista seuraavalle kolmelle vuodelle.
Työntekijöitä edustava SLL on puhunut julkisuudessa enemmän muista työehdoista kuin palkankorotuksista. SLL:n mukaan kaksoiskriisin aikana sovituista työehtojen kiristyksistä pitäisi sopia uudestaan, koska ajat ovat parantuneet.
SLL ilmoitti toukokuun alussa, että se on keskeyttänyt kaikki työtaistelutoimet. Syyksi se ilmoitti edenneet neuvottelut, joissa tosin ei ole vielä päästy sopuun.
Matkustamohenkilökunnalle saatiin sopu
Matkustamohenkilökunta sai työehtosopimuksensa viime viikon lopulla, mutta se ei tullut helpolla. Matkustamohenkilökuntaa edustava AKT ja työnantajaa edustava Palta neuvottelivat sopimuksesta lähes puolen vuoden ajan.
Neuvottelujen aikana nähtiin vähän lakkoja. Ainoa lakko osui maaliskuun loppuun, jolloin AKT:n jäsenet osoittivat mieltään Finnairin hallituksen jäsenten palkkioiden korotuksia vastaan.
Matkustamohenkilökunnan sopimus noudatteli lopulta hyvin paljon vientialojen ratkaisua ainakin palkankorotusten osalta. Kolmivuotisessa sopimuksessa palkat nousevat yhteensä 7,8 prosenttia.