Kuluttajaneuvonnan ryhmäpäällikön mukaan valitukset koskevat usein viivästymistä lippurahojen palautuksissa tai muissa reklamaatiokäsittelyissä.
Ihmiset ovat valittaneet Finnairista kuluttajaneuvontaan tänä vuonna poikkeuksellisen paljon, kerrotaan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
– Itse asiassa niitä (valituksia) on tullut viime aikoina huomattavan paljon. Viimeisimmän kuukauden aikana lähes sata, kertoo ryhmäpäällikkö Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Poikkeuksellisen moni yhteydenotoista on koskenut rahojen palautuksia esimerkiksi perutuista lennoista ja viivästyksiä reklamaatioiden käsittelyssä.
Finnairilta myönnetään, että palautetta on tullut myös sille tänä vuonna ”moninkertainen määrä”. Yrityksen mukaan se johtuu selvästi kuluneen kevään työtaistelutoimista.
– Tämä on ollut ennätyskevät, sanoo häiriötilanteista vastaava johtaja Jonna Vermilä-Alajääski Finnairilta.
Finnair perui viimeksi tänään maanantaina yli sata Helsinki-Vantaalta lähtevää lentoa.
Syynä perumisiin ovat Ilmailualan Unionin ilmoittamat työtaistelutoimet Helsinki-Vantaan lentoasemalla. IAU ilmoitti uusista työtaistelutoimista perjantaina.
Peruttujen lentojen lippurahat pitäisi palauttaa viikossa
Mikko Saastamoisen mukaan joissakin tapauksissa Finnairin käsittelyajat ovat venyneet hyvin pitkiksi. Hän huomauttaa, että lainsäädäntö edellyttää lippujen hinnan palauttamista viikon kuluessa.
– Yksittäisissä tapauksissa puhutaan jopa kuukausista. Näyttäisi, että aika lailla petrattavaa olisi.
Vermilä-Alajääskin mukaan ruuhkautuneisiin käsittelyaikoihin on reagoitu lisäämällä automatisaatiota ja palkkaamalla lisää henkilökuntaa.
Finnair on ennenkin ollut kärkipäässä valitusten määrissä
Mikko Saastamoinen kertoo, että lentoliikenteeseen liittyen tulee joka vuosi paljon yhteydenottoja.
Maksujen palautusten viivästymisissä Finnairilla on ollut ongelmia viime vuonnakin. Asiakkaiden kuluttajaneuvontaan tekemien valitusten määrässä yhtiö on ollut vuosittain kärkikahinoissa.
– Tilanne näytti käsittelyaikojen osalta jossain vaiheessa paranevan, mutta nyt vaikuttaa, että ongelmia on edelleen, sanoo Saastamoinen.
Jos matkustaja vaatii vakiokorvausta tai korvausta lennon viivästyksen tai perumisen vuoksi aiheutuneista kuluista, ei asia yleensä ratkea vain kuluttajaneuvonnan sovittelutoimilla. Saastamoisen mukaan tällaisia tapauksia saadaan harvoin Finnairin kanssa sovittua.
– Ne ovat asioita, jotka aika usein päätyvät edelleen kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Maaliskuussa kuluttaja-asiamies nosti Finnairia vastaan edustajakanteen. Siinä vaaditaan, että markkinaoikeus kieltää Finnairia 300 000 euron sakon uhalla hylkäämästä matkustajien korvausvaatimuksia perusteettomasti.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies vie asian markkinaoikeuteen edustajakanteena.
Oletko sinä joutunut odottamaan rahojesi palauttamista Finnairilta esimerkiksi perutun lennon vuoksi?
Voit kertoa kokemuksistasi täyttämällä alla olevan lomakkeen.
Huomioithan, että toimituksen tulee varmistua tietojen oikeellisuudesta ja saatamme olla vastanneisiin yhteydessä lisätietojen saamiseksi.