Bussimatkailu voi olla tulevaisuuden tapa liikkua ekologisesti. Hidasvauhtinen matkailu vaatii kuitenkin enemmän ennakkosuunnittelua kuin nopeat lentopyrähdykset.
Jyri Tynkkynen,
Kati Siponmaa
Flixbusin reitti Rovaniemeltä Puolan Krakovaan on vielä sen verran uusi, että bussin liettualaisella miehistöllä oli tänään tiistaina vaikeuksia löytää ajoreitti Rovaniemen linja-autoasemalle. Bussi saapui hieman myöhässä.
Flixbus-yhtiön tuorein reitti on yli 2000 kilometriä pitkä. Lauantaina aloitetulla reitillä on ollut samanlaisia alkuvaikeuksia aiemmillakin kerroilla.
Matkanteko vaatii matkustajilta kärsivällisyyttä, varsinkin jos määränpää olisi vasta 39 tunnin päässä Krakovassa.
Leena Fofonoff astuu Rovaniemeltä bussiin. Hän on menossa tällä kertaa vain Ouluun asti, mutta arvelee, että jaksaisi tarvittaessa istua bussissa kymmeniäkin tunteja. Viihtymisessä auttaisi se, että hän tykkää kuunnella podcasteja ja musiikkia ja on hyvä nukkumaan bussissa.
– Henkisesti pitäisi kuitenkin psyykata itsensä, että nyt istutaan pitkään bussissa. Ja pitää olla mukavat matkustusvaatteet ehdottomasti. Niskatyynyäkin voisi tarvita.
Fofonoff toivoo, että linja pysyy voimissaan, jotta hän pääsisi kokemaan roadtripin Krakovaan.
Bussibongari kuvasi uuden bussiyhtiön auton
Rovaniemeltä ei nyt ollut kukaan lähdössä Oulua kauemmaksi, mutta bussiyhtiön mukaan matkat ovat herättäneet hyvin kiinnostusta. Tiistaina etelään matkanneen bussin paikoista oli kuitenkin varattu reilusti yli puolet, joten matkalta oli tulossa lisää kulkijoita kyytiin.
Sen sijaan uusi reitti ja bussiyhtiö houkutti paikalle yhden bussibongarin, Tomi Vatajan.
Vataja on kuvannut yli 15 vuotta pohjoisessa liikennöiviä linja-autoja, ensin arktisetbussit.com -sivustolle ja sittemmin myös Instagramiin.
Hän pitää erityisesti sellaisista bussikuvista, joissa on maisemaa. Parhaat kuvat syntyvät jossakin Lapin erämaassa.
Rovaniemen linja-autoasema valitettavasti oli tiistaina varsin ankean oloinen sumuisessa aamuhämärässä.
– Melkein on semmoinen marraskuinen keli. Mutta onhan näissäkin sitten vuosien päästä tiettyä arvoa. Sitten niitä katsoo eri kulmallakin, kun autot ovat muuttuneet ja juuri näitä uusia aluevaltauksia tapahtuu.
Flixbussin palveluista on Vatajalla jo kokemuksia, sillä hän oli mukana ensimmäisellä matkalla lauantaina Rovaniemeltä Ouluun. Toistaiseksi bussissa matkustaminen ei tehnyt bussibongariin vaikutusta.
– Kyllähän se melkoista sekoilua oli. Myöhästymistä ja kaikki asemat olivat hukassa, ja niin se näkyy tänäänkin olevan, Tomi Vataja toteaa.
Tällä hetkellä Flixbus liikennöi neljältä paikkakunnalta Suomessa. Rovaniemen lisäksi päätepysäkit löytyvät Joensuusta, Tampereelta ja Vaasasta. Yhtiö aikoo laajentaa kulkuverkkoaan ensi vuonna yhteen uuteen suomalaiskaupunkiin.
Flixbusilta saatujen tietojen mukaan Rovaniemi–Krakova -matkan hinta alkaa 69,99 eurosta ja Suomen sisällä hinnat alkavat 4,99 eurosta.
Leena Fofonoff raportoi tien päältä muille matkaan aikoville.
– Seikkailumieli on hyvä olla valmiina, sillä kuskit ovat selkeästi ensimmäisiä kertoja Suomessa ja englannin kielen taito on vaihtelevaa.