Halpakaupoilla on päällä kova pohdinta sen suhteen, mitkä tuotteet kallistuvat arvonlisäveron korotuksen seurauksena.
Yleinen arvonlisävero nousee sunnuntaina 1,5 prosenttiyksikköä 25,5 prosenttiin. Hintojen odotetaan nousevan korotuksen seurauksena 1,2 prosenttia.
Kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin ei kuitenkaan ole luvassa samansuuruisia korotuksia.
Verohallinto kertoi tiedotteessa yritysten kilpailu- ja markkinatilanteen vaikuttavan siihen, miten veronkorotus lopulta näkyy hinnoissa.
Yle kertoi myös aiemmin yrittäjistä, joista toiset voivat pistää korotuksen suoraan hintaan, mutta toiset eivät.
Myös halpakauppaketjuissa on edessä tiukka pohdinta asian suhteen. Jos hintoja ei koroteta, syö alv-korotus yksittäisten tuotteiden katteita.
Analyysiyhtiö Inderes kuitenkin totesi kesällä, että halpakauppaketju Tokmanni tuskin onnistuu viemään korotusta täysmääräisesti hintoihin.
Inderesin analyytikko Arttu Heikura perusteli arviota sillä, että halpakauppojen asiakkaat ovat hintatietoisempia kuin muissa vähittäiskaupoissa.
– Mikäli hinnat päätettäisiin viedä täysimääräisesti kuluttajahintoihin, saattaisi tällä olla kysyntää ja siten liikevaihtoa laskeva vaikutus, Heikura arvioi.
Yle tavoittamat halpakauppaketjut vahvistavat, että ne eivät aio viedä alv-korotusta kaikkien tuotteiden hintoihin sellaisenaan.
Puuilosta kerrotaan, että alv-korotus ei tule vaikuttamaan ”merkittävään osaan” yleiseen alv-kantaan kuuluvista tuotteista.
Kauppaketju Normalista taas todetaan, että tuotteiden hinnat eivät nouse syyskuun ensimmäisenä päivänä tapahtuvan korotuksen yhteydessä.
Yksittäistapauksia on vaikea arvioida
Mutta miten kuluttaja voi tietää, onko alv-korotus nostanut hintoja?
Käytännössä se on vaikeaa, sillä kaupat voivat nostaa hintoja monista muistakin syistä ja vastaavasti hintojen lasku on mahdollista.
Juuri alv-korotuksen vaikutusta yksittäisten kauppojen, tuotteiden tai palveluiden hintoihin on siis vaikea tarkasti arvioida.
Yleisesti korotuksen odotetaan kuitenkin heikentävän kuluttajien ostovoimaa, eli samalla palkalla saa korotuksen takia vähemmän tuotteita ja palveluita.
Veronmaksajain keskusliitto laski aiemmin Ylelle, kuinka paljon ostovoima heikkenee.
Kun bruttotulot ovat 2 500 euron kuukaudessa, nettotulojen ostovoima laskee nykyisestä 150 eurolla vuodessa. 4 000 euron kuukausituloilla ostovoima putoaa 210 euroa. 7 000 euron kuukausipalkalla ostovoiman lasku on 320 euroa vuodessa.