Ett besök på matbutiken kan vara stressigt och jobbigt. Men det går inte att jämföra med vad de som jobbar i butiken får vara med om.
Här är saker som kunderna gör som butikspersonalen stör sig på.
Att jobba i butik handlar om att ge service – men lite vett och etikett från kunderna måste personalen kunna förvänta sig.
Här är några vanliga situationer som personalen i matvarubutiken inte uppskattar att du gör.
1. Nonchalerar kassapersonalen
Visst kan mobilen behöva åka fram i butiken, men ta ur dina lurar när du ska betala. Att stå och lyssna på dem och inte hälsa på personalen i kassan är nonchalant.
2. Letar efter fel
Att nästan rycka kvittot ur handen på personen i kassan – för att sedan lusläsa det i hopp om att hitta fel pris på något – är både otrevligt och onödigt.
3. Visslar efter hjälp
Om kassan är tom när du kommer fram, försök att ha lite överseende. Och framför allt, vissla inte på personalen som att de vore en hund.
4. Bygger berg
Det känns som något vi lär barnen redan när de är små; bygg inga berg av varorna på bandet. Men det är många som lägger varorna huller och buller, så att kassapersonalen får resa sig upp för att nå det som ligger högst upp.
5. Säger onödiga saker
Fanns det ingen gurka på Ica? Då behöver du inte springa in i nästa affär och berätta för personalen om det. Det ger en känsla av att den här butiken bara duger i nödfall.
6. Provsmakar lösgodis
Sugen på godis? Ska du köpa godis? Om inte, smaka inte ur lådorna.
7. Använder fruktpåsen som bajspåse
Kommer ni ihåg när fruktpåsarna var i plast? De finns fortfarande i vissa butiker. Och de är tydligen ett väldigt bra, och gratis, alternativ till hundbajspåsar, enligt vissa kunder. Personalen håller inte med.
8. Oförberedd pakethämtning
Det är vanligare än man kan tro att personer som ”bara” ska hämta paket vill gå före i kön. Men också lika vanligt att när personen kommer till kassan är varken id-kort, mobiltelefon eller kollinummer framme.