Hem Hälsa Så förändrade pandemin våra shoppingvanor

Så förändrade pandemin våra shoppingvanor

förbi admin
0 kommentar

Har du koll på hur ditt hushåll använt sina inkomster direkt efter covid-19-utbrottet jämfört med året före?

Hur genomsnittssvensken gjort visar Konsumtionsrapporten 2021 från Centrum för konsumtionsforskning, på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Kort sagt handlar det om våra förlorade möjligheter och att vi var hänvisade till att vara hemma 2020 och vad vi sedan längtade efter att göra under 2021 – framförallt efter att vi fått möjligheten att vaccinera oss.

Så, hur blev resultatet för året 2020?

Konsumtionen minskade med totalt 4,7 procent jämfört med 2019. Det är en historisk nedgång som förklaras av pandemin, som sedan mars 2020 har fått stora konsekvenser för både hälsa och ekonomi. Och under de första tre kvartalen 2021 ökade hushållens totala konsumtion med 4,9 procent jämfört med de första tre kvartalen 2020. Det uppsvinget var inte tillräckligt för att kompensera för det bortfall som drabbat de branscher som drabbades mest av nedgången i konsumtionsnivån under första pandemiåret.

Ulrika Holmberg, universitetslektor i marknadsföring och forskare på Centrum för konsumtionsforskning, CFK. Bild: Hillevi Nagel

– Jag tror att den totala konsumtionen kommer att fortsätta öka. Däremot kan det ske omfördelningar mellan olika konsumtionsområden, säger Ulrika Holmberg, forskare på Centrum för konsumtionsforskning, CFK.

Hon drar slutsatsen utifrån att ibland när något pågår så länge, som pandemin har gjort, kan man tänka sig att nya vanor hinner sätta sig. Samtidigt som man kan förmoda att det blir en rekyl när restriktionerna upphör.

Men vi konsumenter kommer att bete oss olika.

– Det finns flera strömningar med olika typer av konsumenter. En del, som den ifrågasättande Greta-generationen, blir kvar på en lägre nivå, medan andra börjar att shoppa loss igen.

Så hur ”hållbart” det blir framöver för genomsnittssvensken återstår att se.

Utlandsresor minskade allra mest

Inte helt otippat var det svenskarnas konsumtionsutgifter i utlandet som stod för den största minskningen 2020. Skillnaden med året före är minus 44 procent och restriktioner för resande är förklaringen. Med den rejäla minskningen låg vår konsumtion utomlands då till och med på en något lägre nivå än tio år tidigare.

– Det är extremt svårt att veta, men det vi redan nu har sett som en liten uppgång under 2021 är kanske bara en återhämtning som sedan kommer att landa på en något lägre nivå än tidigare, säger Ulrika Holmberg.

Kanske kommer de nya resvanorna att bidra till en mer hållbar konsumtion totalt sett.

Nedgång i svenskarnas konsumtion

Minskning av svenskarnas privata konsumtionsutgifter 2020 jämfört med 2019:

Utlandet: –44%

Hotell, kaféer och restauranger: –25%

Kläder, skor: –16%

Transporter: –12%

Fritid, underhållning, kultur:–4,8%

Källa: Konsumtionsrapporten 2021 och SCB

Vi spenderade också mindre på kläder, skor och transporter. Det beror på att många arbetade hemifrån.

Att vara hemma blev allt viktigare och där ökade den privata konsumtionen under 2020. Exempelvis handlade det om inredning. Även inköp av alkohol och tobak ökade.

Inköp till hemmet har ökat kontinuerligt. Den genomsnittliga ökningen per år under tioårsperioden 2010–2020 var 3,9 procent och totalt ökade kategorin med 46 procent mellan 2010 och 2020.

Under första pandemiåret 2020 la vi ut 78 miljarder kronor på alkohol och tobak, vilket i fasta priser innebär en ökning med 5,4 procent sedan 2019. Detta jämfört med att priserna på området ökade med 1,8 procent från 2019 till 2020.

En del av förklaringen ligger i att vi på tio års sikt börjat dricka allt dyrare produkter. Och när det gäller 2020, med kraftigt minskat utlandsresande, har svenska konsumenter ersatt egenimport med större inköp på Systembolaget.

– Så det är svårt att säga att konsumtionen av alkohol ökat, eftersom folk dessutom höll sig hemma och gick mindre på restaurang.

Det var ytterligare en orsak till att försäljningen på Systembolaget gick upp.

– Det finns också en undersökning från 2020 som visade att antalet tillfällen då man drack alkohol inte ökade, utan dessa låg på samma nivå som året före pandemin, säger Ulrika Holmberg.

Uppgång i svenskarnas konsumtion

Ökning av svenskarnas privata konsumtionsutgifter 2020 jämfört med 2019:

Möbler, hushållsartiklar och underhåll av bostaden: 3,6%

Kommunikation (mobilabonnemang, bredband, strömning med mera): 2,7%

Inköp av alkohol och tobak i Sverige: 5,4%

Livsmedel och alkoholfria drycker: 1,7%

Konsumtionsområden som ökat mest kvartal 1-3 år 2021:

Konsumtion i utlandet: 19%

Hälso- och sjukvård (privata utgifter): 12%

Transporter: 9,4%

Fritid, underhållning och kultur: 7,7%

Möbler, hushållsartiklar och underhåll: 7,1%

Hotell, kaféer och restauranger: 5,2%

Källa: Konsumtionsrapporten 2021 och SCB

Priserna ökade under 2010–2020 med sammanlagt 11 procent. Från 2019 till 2020 har de totala priserna på varor och tjänster i Sverige ökat med 0,5 procent.

Statistiken bygger på fasta priser med hänsyn tagen till inflation.

Huvuddelen av statistiken i rapporten utgår från Statistiska Centralbyråns uppgifter.

Vid rapportens publicering finns SCB:s statistik över hushållens konsumtionsutgifter fram till tredje kvartalet 2021. De uppgifter som redovisas för år 2021 är preliminära och kan komma att justeras framöver.

CFK ger ut rapporten i samarbete med Center for Retailing, också på Handelshögskolan i Göteborg.

LÄS MER: Konsumenternas skamlista på värsta företagen

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.

Du kanske också gillar