Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannuksen hankesuunnitelman kokouksessaan keskiviikkona.
Helsingin Eteläsataman alueelle Makasiinirantaan kaavaillaan uutta merellistä kaupunkialuetta. Makasiinirannan uudistamisella pyritään parantamaan Helsingin ydinkeskustan vetovoimaa ja elinvoimaisuutta.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannuksen hankesuunnitelman keskiviikkona.
Helsingin maankäyttöjohtajan Rikhard Mannisen mukaan Makasiinirannasta halutaan nykyistä houkuttelevampi sekä helsinkiläisille että matkailijoille.
Uudistus koskisi Kauppatorin ja Olympiaterminaalin välistä noin kilometrin mittaista rantakaistaletta.
– Uudistuksella pyritään myös yhdistämään Esplanadeja ja Eteläsataman aluetta.
Alueelle on kaavailtu muun muassa ravintoloita, kahviloita ja viihtyisiä kävely- ja pyöräilyalueita. Uudistuvan alueen vetonaulaksi on suunniteltu arkkitehtuuri- ja designmuseota.
Autolauttaliikenne Eteläsatamassa loppuisi kokonaan
Kaupunkiympäristölautakunta puolestaan hyväksyi Makasiinirannan ja Olympiarannan asemakaavan muutosluonnoksen eilen tistaina.
Mikäli kaupungin suunnitelmat toteutuvat, matkustaja-autolauttaliikenne Eteläsatamassa loppuisi kokonaan.
Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne siirtyisi Katajanokalle ja Tallinnaan suuntautuva laivaliikenne Länsisatamaan. Kaupunginvaltuusto on tehnyt jo aiemmin periaatepäätöksen satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä.
Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannus on ensimmäinen osa Eteläsataman alueen vaiheittaista muutosta.
– Laiturien perusparannus mahdollistaa maankäytön jatkokehittämisen, maankäyttöjohtaja, Rikhard Manninen summaa.
Satamat säilyisivät keskeisellä paikalla
Mannisen mukaan satamat säilyisivät keskeisellä paikalla. Esillä on aiemmin ollut myös ajatus satamatoimintojen siirtämisestä Vuosaareen.
– Satamien keskeinen sijainti on katsottu kaupungin kokonaisedun mukaiseksi. Matkustajaliikenteelle turvataan jatkossakin keskeinen sijainti ja hyvät toimintaedellytykset.
Länsisatamasta Länsiväylälle on suunniteltu tunnelia, joka mahdollistaisi Länsisataman toimintojen laajentamisen.
– Tämä on edellytys sille, että lisääntyvä ajoneuvomäärä saadaan kulkemaan sujuvasti.
Uudistukset vähentäisivät aivan Helsingin ydinkeskustaan suuntautuvaa auto- ja rekkaliikennettä.
– Tämä puolestaan parantaisi ydinkeskustan viihtyisyyttä, Manninen sanoo.