Kiinan mukaan kaasuputkivauriot aiheutuivat kovasta myrskystä.
Kiina on ensimmäistä kertaa myöntänyt, että kiinalaisomisteinen Newnew Polar Bear -rahtilaiva vaurioitti Balticconnector-kaasuputkea viime lokakuussa, kertoo honkongilainen sanomalehti South China Morning Post (SCMP).
Kiinan mukaan kaasuputkivauriot aiheutuivat kovasta myrskystä.
South China Morning Postin tietojen mukaan Kiinan viranomaiset tekivät sisäisen tutkimuksen tapahtumista. SCMP:n mukaan Kiina on ilmoittanut tutkinnan tuloksista Suomen ja Viron hallituksille.
SCMP:n mukaan kiinalaisten tuottamaa tutkintaraporttia ei voida kuitenkaan käyttää tosiasiallisena todisteena. Lehti on haastatellut Viron oikeuslaitoksen tiedottajaa Kairi Küngasia. Hänen mukaansa Virolle ei ole toimitettu raporttia, eikä sitä voida ”missään tapauksessa käyttää todisteena Viron rikostutkinnassa”, koska Kiina ei ole kutsunut virolaisia rikostutkijoita suorittamaan tutkintatoimia.
– Olemme toimittaneet oikeusapupyynnön, jotta saisimme kerättyä todisteitä aluksesta ja sen miehistöstä. Oikeusapupyynnön täyttämiseksi Kiinan viranomaiset voivat suorittaa tutkintatoimet itse tai ottaa mukaan virolaisia tutkijoita. Kiinan viranomaiset eivät ole vielä antaneet vastausta oikeusapupyyntöön, Küngas sanoi haastattelussa.
Suomen keskusrikospoliisin tiedottaja Anna Zareff kieltäytyi vahvistamasta SCMP:lle, onko KRP:lle toimitettu tutkintaraporttia tapauksesta. Sen sijaan KRP kertoo, että sillä on edelleen käynnissä oma tutkinta tapauskesta.
– Tutkinnan aikana on tehty yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa, ja muun muassa KRP on esittänyt oikeusapupyynnön Kiinan viranomaisille, Zareff kertoi lehdelle kirjallisessa lausunnossaan.
– On todettava, että tutkinta on vielä kesken ja lopulliset päätelmät siitä, mikä tämän tapauksen taustalla oli, voidaan tehdä vasta, kun kaikki tarvittavat tutkintatoimenpiteet on saatu päätökseen. Tämä vie vielä jonkin aikaa, Zareff jatkoi.
Uutinen päivittyy.