Suomen ja Venäjän välisen raja-aidan rakentaminen on aikataulussaan. Työt jatkuvat vielä vuonna 2026.
Itärajalla uutta aitaa on noussut Niiralan rajanylityspaikalle Pohjois-Karjalassa. Tällä hetkellä aitaa on rakennettu yli kilometrin matkalle, kertoo hankepäällikkö Erkki Matilainen Rajavartiolaitokselta. Niiralassa aidan koko pituus on yhteensä seitsemän kilometriä.
Rajavartiolaitos rakentaa itärajalle yhteensä 200 kilometriä kiinteää esteaitaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Pääosa aidasta sijoittuu kaakkoisrajalle.
Ensimmäisenä aita rakennetaan kansainvälisille rajanylityspaikoille Kaakkois-Suomessa, Pohjois-Karjalassa, Kainuussa ja Koillismaalla.
Aidan paikkaa siirrettiin alkuperäisestä suunnitelmasta lähemmäksi rajaa valtakunnan rajaviivan tuntumaan.
Kun aita on heti rajaviivalla, se torjuu Matilaisen mukaan laitonta maahantuloa tehokkaimmalla tavalla.
– Silloin ei jää epäselväksi, missä raja kulkee, Matilainen sanoo.
Rajanylityspaikkojen lisäksi aitaa tulee esimerkiksi paikkoihin, joissa on rajan yli johtavia pienempiä teitä. Näillä alueilla poistetaan puustoa tämän talven aikana. Hakkuita tehdään yhteensä noin 128 kilometrin matkalta.
Koko hankkeen kustannusarvio on 380 miljoonaa euroa.
Pohjois-Karjalassa edetään uusille paikoille keväällä
Muita Pohjois-Karjalassa sijaitsevia kohteita valmistellaan talven aikana poistamalla puustoa alueelta. Näillä paikoilla rakentaminen alkaa kevään aikana.
Rajavartiosto ei kerro tarkemmin, minne muualle raja-aitaa rakennetaan ja kuinka pitkiä rakennelmat ovat. Yhteensä aitaa tulee Pohjois-Karjalan puolelle noin 40 kilometriä.
Maanomistajat saavat korvauksia aidan rakentamisesta. Yhteistyö rajan pinnan asukkaiden kanssa on sujunut hyvin.
– Asukkaat ovat kiinnostuneita muutoksista, Pohjois-Karjalan rajavartioston apulaiskomentaja Mikko Kallinen kertoo.