Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen odotetaan tällä viikolla linjaavan siitä, onko avioliitto naisen ja miehen vai myös kahden henkilön välinen.
Avioliittokäsityksen laajentaminen tarkoittaisi sitä, että evankelisluterilaisen kirkon papit voisivat jatkossa vihkiä myös samaa sukupuolta olevia pareja.
Tässä jutussa Vanhan testamentin eksegetiikan professori Martti Nissinen Helsingin yliopistosta avaa, miten nykyinen raamatullinen avioliittokäsitys rakentuu ja millä tavoin Raamatussa puhutaan samaa sukupuolta olevien välisistä suhteista.
Mies, joka ottaa naisen
Kirkossa avioliittoa on perinteisesti pidetty miehen ja naisen välisenä virallistettuna ja elinikäisenä suhteena.
Nissisen mukaan tavallisesti perusteluissa mainitaan paratiisikertomus, jossa Jumala luo Aatamin ja Eevan. Kertomuksen mukaan ”mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa niin, että he tulevat yhdeksi lihaksi”.
– On huomioitava, että heprean kielessä ei ole sanaa ”vaimo”, on vain nainen.
Uudessa testamentissa Jeesus opettaa, että ”minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako”. Nissisen mukaan Raamatussa on ikään kuin lähtöoletus siitä, että ihmiset ovat naimisissa, vaikkakaan missään ei varsinaisesti säädetä, millainen avioliitto on ja millaisella tavalla se solmitaan.
Vanhan testamentin hepreassa ei myöskään ole sanaa ”avioliitto”, Nissinen toteaa.
– Siellä puhutaan miehestä, joka ottaa naisen. Se tarkoittaa sitä, mitä me kutsumme avioliitoksi. On tyypillistä, että Raamattua luetaan tänä päivänä kuin se olisi kirjoitettu meitä varten ottamatta huomioon, että sen kuvaama patriarkaalinen yhteisömalli poikkeaa paljon omastamme.
Tekstejä tulisi tulkita kokonaisuutena
Martti Nissisen mukaan Raamatussa ei suoraan puhuta homoseksuaalisuudesta, mutta muutamia Raamatun kohtia käytetään tyypillisesti muodostamaan Raamatun kantaa homoseksuaalisuuteen.
Naisten välisistä suhteista ei Raamatussa puhuta juuri mitään, miesten välisistä muutamaan otteeseen, Nissinen kertoo.
– Kuitenkaan kyse ei ole mistään parisuhteeseen verrattavasta asiasta, vaan paheksuttavista yksittäistapauksista siellä täällä.
Kirkollisessa kontekstissa asiasta puhuu suorimmin Paavali kirjeessä roomalaisille. Kirjeessä Paavali kirjoittaa juutalaisille siitä, millaisia pakanat eli ei-juutalaiset ovat.
Hän kirjoittaa muun muassa, että Jumala on jättänyt pakanat häpeällisten himojen valtaan, ja ”naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan.”
– Tämä on tärkein Raamatun teksti, jota käytetään tuomitsemaan kaikki mahdolliset samansukupuoliset suhteet kaikissa olomuodoissa.
Nissisen mielestä olennaista on kuitenkin tulkita tätä Raamatun kohtaa kokonaisuutena.
– Paavalihan syyttää Jumalaa tästä kaikesta, että Jumala on jättänyt heidät, kun he ovat ruvenneet palvelemaan epäjumalia. Kirjeessä on pitkä litania siitä, millaisia pakanat ovat, ja vain yksi esimerkki on se, että sukupuolielämä on keikahtanut.
Nissisen mukaan moni hyppää tämän osuuden yli suoraan loppuun, jossa puhutaan kuolemantuomiosta.
– Mutta mitä Paavali tekee sen jälkeen, kun on kiihottanut kuvitellun juutalaisen lukijansa täyteen raivoon, että juuri tuollaisia pakanat ovat? Hän sanoo, että tekojen tuomitsija julistaa tuomion samalla itselleen. Tämä on retorinen temppu, mutta keskustelu ei pääse koskaan tähän, kun jäädään junnaamaan siihen, mitä miehet tekevät keskenään.
Raamatun 3. Mooseksen kirjassa puolestaan ohjeistetaan, että ”älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan” ja ”jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava.”
Nissisen tulkinnan mukaan tässä puhutaan kahden miesten välisestä anaaliyhdynnästä, jossa mies alistaa toisen miehen passiiviseen rooliin, joka on tyypillisesti ollut naisen rooli.
– Se on siinä kaikkein pahin juttu, että mieheltä viedään kunnia. Homoseksuaalisuus on sana, joka tätä ei kovin läheltä liippaa.
Kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä keskusteltiin jo maaliskuussa 2024 Ylen aamussa: