17. heinäkuuta 2014 on jättänyt pysyvän jäljen hollantilaisten Bea ja Bram van Utrechtin elämään. Pariskunta oli mukana hollantilaisen turvallisuuslautakunnan MH17-tutkinnassa.
Venäläisvalmisteinen ohjus räjäytti matkustajakoneen ja tappoi lähes kolmesataa ihmistä MH17-lennolla kymmenen vuotta sitten.
Itä-Ukrainassa Venäjä-mielisten kapinallisten hallussa olleella alueella alasammuttu Malaysia Airlinesin kone oli matkalla Amsterdamista Malesian pääkaupunkiin Kuala Lumpuriin.
Bram van Utrecht oli yksi teknisistä tutkijoista.
Kun ohjus tuhosi malesialaiskoneen Itä-Ukrainassa, Bea ja Bram van Utrecht asuivat Turkissa ja pyörittivät matkailualan yritystä.
Heidät molemmat kutsuttiin erikoisosaamisen vuoksi mukaan hollantilaisen turvallisuuslautakunnan onnettomuustutkintaan.
– Saavuin Hollantiin samoihin aikoihin, kun kaikki turmakoneesta löydetyt osat saapuivat isoilla rekoilla Ukrainasta Hollantiin 9. joulukuuta 2014, Bram van Utrecht kertoo.
Hollantilaisen turvallisuuslautakunnan jälleenrakennustiimi alkoi kasata löytyneitä koneen osia yhteen.
– Se oli todella iso palapeli: palasia puuttui ja osa palasista oli helppo yhdistää esimerkiksi värien tai numeroiden perusteella, Bram kertoo.
Isolla tutkintatiimillä oli edessään valtava työ: suuri matkustajakone oli pirstoutunut palasiksi.
Lokakuussa 2015 pidetyssä hollantilaisen turvallisuuslautakunnan lehdistötilaisuudessa esiteltiin Boeing 777 -koneen hylky, jonka tutkijat olivat rakentaneet onnettomuuspaikalta löydetyistä koneen osista.
Malesialaiskoneen ohjusisku ei ollut hollantilaispariskunnalle millään muotoa tavanomainen onnettomuustutkintatapaus.
Bram van Utrecht kertoo nyt ensimmäistä kertaa, millaista oli tehdä onnettomuustutkintaa, jonka tuloksia odotti koko maailma.
Koneen osia kasattiin Gilze-Rijenin lentotukikohdassa Hollannissa suurella hallialueella, jossa oli tiukat turvatoimet.
– Lentotukikohtaan pääsee sisään vain erikoisluvalla. Siellä on esimerkiksi autojen turvatarkastukset ja paljon turvakameroita, Bram sanoo.
Bram van Utrecht kertoo MH17-lennon teknisen tutkinnan olleen hyvin intensiivistä.
Hän oli töissä neljän kuukauden ajan joka päivä aamusta iltaan, paitsi viikonloppuisin.
Hollannin turvallisuuslautakunnan tutkintatiimissä työskenteli kymmeniä asiantuntijoita, jotka eivät ole paistatelleet parrasvaloissa. Mediahuomio MH17-tutkinnan ympärillä oli valtaisa.
MH17-lennosta aikajanaa koostanut Bea työskenteli kokopäiväisesti hollantilaisen turvallisuuslautakunnan toimitiloissa Haagissa neljän kuukauden ajan.
Suuren mediamylläkän keskellä pariskunta kertoo kokeneensa myös paineita, mutta heidän työnsä oli hyvin turvattua.
– Saimme kaiken tarvittavan tuen tehdä työtämme rauhassa. Myös psykologista tukea oli saatavilla tarvittaessa, he kertovat.
Tutkinta kosketti molempia syvästi siksi, että ohjusiskun uhreista suurin osa oli hollantilaisia. Kaikki MH17-lennolla olleet 298 ihmistä kuolivat kun matkustajakone räjähti Itä-Ukrainan ilmatilassa. Surmansa saaneista uhreista 196 oli hollantilaisia.
– Se oli kauhea uutinen, mutta oli hienoa olla osa tutkintatiimiä, Bea van Utrecht sanoo.
Molemmilla on monivuotinen työkokemus Hollannin turvallisuuslautakunnassa 2000-luvun alkupuolelta.
Seitsemän vuotta teknisenä tutkijana työskennellyt Bram oli erikoistunut liikennevälineonnettomuuksiin, Bean erikoisosaamista oli puolestaan onnettomuuksien aikajanan laatiminen.
– Oli suuri kunnia, kun he kysyivät minua viiden työvuoden jälkeen auttamaan MH17-tutkinnassa, Bea sanoo.
”Ylläs tuntuu kodilta”
Kymmenen vuoden takaisilla tapahtumilla on ollut vaikutusta myös Bea ja Bram van Utrechtin tämänhetkiseen elämään Tunturi-Lapissa.
Läheltä koskettanut matkustajakoneen traaginen alasampuminen sai pariskunnan pohtimaan elämän tarkoitusta.
He päättivät elää unelmiaan todeksi ja muuttivat Turkista Äkäslompoloon joulukuussa 2017.
– Jos haluat todella tehdä jotain, tee se ennen kuin on liian myöhäistä. Mene äläkä odota, Bram kuvailee elämänfilosofiaansa.
Useamman kerran Ylläksellä lomailleet van Utrechtit tulivat sinne jäädäkseen. Alusta lähtien he ovat toimineet matkailuyrittäjinä Äkäslompolon keskustassa.
B&B Adventures järjestää ohjelmapalveluita ja tarjoaa kesäisin pienimuotoista bed and breakfast -tyylistä majoitusta.
Nyt he elävät yhtä unelmaansa, kun oma koti on rakentumassa heidän yrityksensä liepeille.
– Ylläs tuntuu kodilta. Olen matkustanut paljon ja ollut monissa paikoissa elämäni aikana. En ole koskaan aiemmin sanonut meneväni kotiin, Bram kertoo.
Onnettomuustutkinnalla on tärkeä rooli Bea ja Bram van Utrechtin elämässä: ilman sitä he eivät olisi koskaan tavanneet toisiaan.
Hollantilaispariskunta kohtasi töissä erään onnettomuustutkinnan yhteydessä vuonna 2005.
Rakkaus kuitenkin roihahti vasta vuoden päästä tapaamisesta.
Lähes parinkymmenen vuoden yhteinen taival on johtanut hollantilaispariskunnan Suomen Lappiin, jossa he uskovat elävänsä loppuelämänsä.
Vaikka molemmille MH17-tutkinnassa mukana oleminen oli iso asia, ei se juurikaan vaikuta heidän nykyiseen elämäänsä Ylläksellä.
– En ajattele sitä joka päivä, mutta toisinaan se tulee mieleen, Bea van Utrecht sanoo.
Hollannissa muistetaan ohjusiskun uhreja vuosipäivänä, ja myös muu maailma muistaa iskun.
MH17-lennon onnettomuustutkinta on ollut monivaiheinen.
Hollantilaisen turvallisuuslautakunnan tekemä tutkinta kesti 15 kuukautta. Lautakunta julkaisi loppuraportin lokakuussa 2015.
Loppuraportin mukaan kahdesta matkustajasta ei löydetty jälkeäkään.
Useissa venäläisissä tiedotusvälineissä sivuutettiin Venäjän syyllisyyteen viittaavat hollantilaistutkimukset ja nostettiin esiin vain Ukrainaa koskevat teoriat. Ylen Ulkolinja esitti aiheesta dokumentin vuonna 2016.