perjantai, 29 marraskuun

Turun ja Espoon välisen Länsiradan eli niin sanotun tunnin junan rakentaminen alkaisi Espoon ja Lohjan sekä Turun ja Salon välisillä osuuksilla.

Nopeat junat voisivat kulkea Länsiradalla Turun ja Espoon välillä aikaisintaan vuonna 2035. Kuvituskuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Länsirata-yhtiö kertoo, että hankkeen rakentamissuunnittelu on tarkoitus aloittaa ensi vuonna ja varsinaiset rakennustyöt viimeistään vuonna 2027.

Parhaillaan yhtiön omistajat neuvottelevat ensimmäisen vaiheen rahoituksesta. Hankkeessa mukana olevat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi jakaisivat 400 miljoonan euron osuuden ja valtio on varannut budjettirahoitusta toiset 400 miljoonaa euroa.

Lisäksi ulkopuolista rahoitusta tarvitaan noin 500 miljoonaa euroa.

– Tämä olisi todennäköisesti lainaa, josta valtio vastaisi, sanoo Länsirata oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.

Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa, ja sillä rakennettaisiin rataosuus välille Espoo–Lohja sekä osittainen kaksoisraide Turun päähän väleille Salo–Hajala ja Nunna–Kupittaa.

Länsiradan suunniteltu reitti Turun ja Espoon välillä. Salon ja Lohjan välinen osuus valmistuisi aikaisintaan vuonna 2035. Kuva: Kimmo Gustafsson / Yle

Ottavaisen mukaan rahoitustarve jakautuisi seitsemälle vuodelle. Alkuun rahaa tarvittaisiin lähinnä suunnittelukustannuksiin.

Rahoitustarve kasvaa, kun varsinainen rakennustyö pääsee alkamaan. Vuodesta 2028 alkaen radan rakentaminen maksaa jo yli 300 miljoonaa euroa vuosittain.

Ottavainen pitää välttämättömänä, että kunnat sitoutuvat myös hankkeen rahoitukseen. Tämän toivotaan edistävän esimerkiksi maankäytön suunnittelua ja varmistavan, että rata valmistuu aikataulussa.

Kuntien päätöksiä yhtiö odottaa loppuvuoden aikana.

Länsirata oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen uskoo, että kuntien sitoutuminen radan rakentamiseen vauhdittaa maankäytön suunnittelua ja varmistaa rakentamisen aikataulussa.

Koko hankkeen kustannusarvio on lähes kolme miljardia euroa. Toisessa vaiheessa rakennettavaksi jää Salon ja Lohjan välinen oikorata sekä Hajalan ja Nunnan välinen rataosuus.

Päätökset radan rakentamisesta loppuun tekee seuraava hallitus, sillä radan toisen vaiheen rakentaminen ajoittuu 2030-luvun alkupuolelle. Kokonaan rata voisi olla valmis aikaisintaan vuonna 2035.

Uusi tukihakemus EU:lle

Länsirata jäi kesällä ilman EU:n Verkkojen Eurooppa-rahoitusta, kun Euroopan komissio myönsi tukea eri hankkeille. Syynä oli se, että hankkeen lupaprosessit olivat pahasti kesken.

Uusi EU:n komissio aloittaa pian toimintansa ja uusi rahoituskierros on luvassa parin vuoden kuluttua.

Ottavainen on toiveikas, että Länsirata saa tuolloin tukea, vaikka hakijoita on enemmän. Tuolloin EU-tuesta kilpailee myös Itärata.

– Nykyisessä ohjelmassa rakentamisen maksimituki on kolmekymmentä prosenttia. Uskoisin, että samalla tasolla ollaan myös jatkossa. Saadaanko kolmeakymmentä prosenttia jää nähtäväksi, mutta siitä lähdetään, että maksimia haetaan.

Länsirata-yhtiö perustettiin vuonna 2020 nimellä Turun Tunnin Juna Oy. Yhtiön tehtävänä on Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelman laatiminen ja rahoittaminen.

Jaa.
Exit mobile version