Liikematkustajat jäävät jonoon muiden joukkoon. Yhdysvalloille ei käynyt valtiosopimus. Suomi arvioi EU:n tietosuoja-asetuksen estävän sopimisen pelkän julkilausuman perusteella.
Suomen ja Yhdysvaltojen neuvottelut maahantulotarkastusten helpottamisesta Yhdysvaltojen lentokentillä ovat kariutuneet. Hanke kaatui halllinnollisiin erimielisyyksiin siitä, millainen sopimusperusta järjestelylle tarvittaisiin.
Jos sopimus niin sanotusta Global entry -ohjelmasta olisi syntynyt, usein Yhdysvaltoihin matkustavien jonotus maahantulotarkastuksissa olisi vähentynyt.
Global Entry -järjestelmässä Suomen kansalainen olisi voinut hakea oikeutta nopeutettuun maahantulotarkastukseen. Ehtona olisi ollut, ettei Suomen viranomaisten rekistereistä matkustajasta löytyisi tietoja, jotka estäisivät järjestelmään hyväksymisen.
Muun muassa liikematkustajille järjestelmä olisi tarjonnut ripeän maahantulotarkastuksen automaatilla ja sujuvan siirtymisen Yhdysvaltojen sisäisille jatkolennoille.
Ulkoministeriö arvioi, että järjestely olisi kiinnostanut joitakin satoja, korkeintaan tuhansia matkustajia. Vuonna 2019 Suomesta lensi Yhdysvaltoihin yli 130 000 Suomen kansalaista, joista yli 30 000 vähintään kaksi kertaa.
Suomi esitti valtiosopimusta, Yhdysvallat kevyempää yhteisjulkilausumaa
Suomi olisi halunnut järjestelystä sitovan valtiosopimuksen.
Yhdysvallat esitti kevyempää, maiden yhteistä julkilausumaa (joint declaration). Meikäläisen hallinnon arvion mukaan Euroopan unionin tietosuoja-asetus ei sallisi matkustajia koskevien tietojen luovuttamista valtiosopimusta kevyemmissä ratkaisuissa.
– Henkilötietojen luovuttamisesta tulisi Suomen ja EU:n yhteisen lainsäädännön mukaan sopia sitovasti, siis lain tasoisesti. Tällaista mahdollisuutta yhteisjulistusmalli ei tarjoa, ulkoministeriön konsulipäällikkö Jussi Tanner kertoo.
– Yhteisjulistus ei meille sovi. Valtiosopimusmalli taas ei sovi Yhdysvalloille. Meille nousi siinä valitettavasti tie pystyyn.
Hanke Yhdysvaltojen maahantulotarkastusten pikakaistan ulottamisesta suomalaisiin on nyt siis jäissä. Neuvottelut eivät jatku, ellei jompi kumpi maa jousta lähtökohdistaan.
Saksa, Britannia ja Hollanti sopivat järjestelystä ennen tietosuoja-asetusta
Ulkoministeriön mukaan järjestely olisi toteutuessaan ollut hyvä taajaan Yhdysvaltoihin matkustavien kannalta. Toteutumatta jäämistä konsulipäällikkö ei kuitenkaan pidä suurena ongelmana.
– En nyt dramatisoi tätä. Yhteydet Yhdysvaltoihin ovat parantuneet muutenkin. Maahantulomuodollisuudet vievät oman aikansa, mutta ei tässä varsinaisesta suuresta hankaluudesta ole kysymys, Tanner arvioi.
Yhdysvalloilla on sama nopeutettu maahantulojärjestelmä käytössä esimerkiksi Saksan, Hollannin ja Britannian kanssa. Nämä maat ovat sopineet järjestelystä ennen EU:n tietosuoja-asetuksen soveltamista.
Ulkoministeriön arvion mukaan valtion enemmistöomisteisellle lentoyhtiölle Finnairille matkustajien mahdollisuudella nopeutettuun maahanpääsyyn olisi ollut merkitystä.
Global entry -järjestelyä käyttävät matkustajat olisivat voineet olla varmempia Yhdysvaltojen sisäisille jatkolennoille ehtimisestä. Silloin matkustajien ei tarvitsisi vaihtaa Finnairia toiseen lentoyhtiöön, joka lentäisi Suomen sijasta jostakin muualta Euroopasta suoraan haluttuun kaupunkiin Yhdysvalloissa.
Suomen liittyminen Yhdysvaltojen Global entry -järjestelmään oli myös Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmassa. Neuvottelut kuitenkin jumittuivat jo vuosi sitten kesällä, ennen kuin muste hallitusohjelmassa ehti kunnolla kuivua. Suomi sai kutsun liittyä ohjelmaan jo vuonna 2015.
Huolia oli poliisin salaisten rekisterien urkkimismahdollisuudesta
Kun Suomi aloitti vuonna 2021 neuvottelut maahantulomuodollisuuksien karsimisesta Yhdysvaltojen kanssa, joitakin virkahenkilöitä sisäministeriössä ja suojelupoliisissa mietitytti järjestelmän riskit.
Jos matkustaja ei saisi Global entry -mahdollisuutta, siitä jäisi tieto yhdysvaltalaisviranomaisten tietojärjestelmiin. Voisiko hylkäys vaikeuttaa matkustusta Yhdysvaltoihin, saisiko ihminen edelleen viisumin maahan, jos sitä tarvitsisi pitkäaikaiseen oleskeluun?
Toinen kysymysmerkki oli, syntyisikö rikollisille poliisin ja suojelupoliisin salaisiin rekistereihin ikään kuin käänteinen urkkimismahdollisuus.
Voisivatko esimerkiksi järjestäytyneet rikollisryhmät yrittää tarkistaa, onko joillakin ihmisillä puhtaat paperit poliisin salaisissa rekistereissä? Jos matkustajaa ei hyväksyttäisi nopeutettuun maahantulotarkastukseen, rikollinen voisi päätellä, että poliisin salaisista rekistereistä on löytynyt hänestä merkintöjä.
Konsulipäällikkö Jussi Tanner vahvistaa, että huoli rikollisten käänteisestä urkkimismahdollisuudesta poliisin salaisiin rekistereihin esitettiin kariutuneen sopimuksen valmistelussa. Tanner uskoo, että tarkempien neuvottelujen myötä tämä huoli olisi pystytty ratkaisemaan.